Galerie des glaces Karol Beffa

Cover Galerie des glaces

Album info

Album-Release:
2022

HRA-Release:
27.01.2023

Label: Klarthe Records

Genre: Classical

Subgenre: Instrumental

Artist: Karol Beffa

Composer: Karol Beffa (1973-)

Album including Album cover Booklet (PDF)

I`m sorry!

Dear HIGHRESAUDIO Visitor,

due to territorial constraints and also different releases dates in each country you currently can`t purchase this album. We are updating our release dates twice a week. So, please feel free to check from time-to-time, if the album is available for your country.

We suggest, that you bookmark the album and use our Short List function.

Thank you for your understanding and patience.

Yours sincerely, HIGHRESAUDIO

  • Karol Beffa (b. 1973):
  • 1 Beffa: Kafka's Nightmare 03:37
  • 2 Beffa: Birdland 01:44
  • 3 Beffa: Las Meninas 07:44
  • 4 Beffa: Piano préparé 00:41
  • 5 Beffa: Le Songe du Cantor 03:48
  • 6 Beffa: Nights in the Gardens of Spain 05:05
  • 7 Beffa: Adagietto 08:30
  • 8 Beffa: Drops 02:05
  • 9 Beffa: Le Belvédère 02:37
  • 10 Beffa: Charlot 00:26
  • 11 Beffa: Le Joueur de vielle 01:44
  • 12 Beffa: Le Funambule 01:49
  • 13 Beffa: Angelus 01:15
  • 14 Beffa: Fragments d'explosifs 03:15
  • 15 Beffa: Galerie des glaces 02:03
  • 16 Beffa: Sarabande funèbre 01:57
  • 17 Beffa: Opéra en papier 00:41
  • 18 Beffa: Le Clocher englouti 03:34
  • 19 Beffa: Calamity Jane 01:38
  • 20 Beffa: Rosamunde 03:55
  • 21 Beffa: Carillon nocturne 02:09
  • 22 Beffa: Souvenir de Leipzig 04:16
  • 23 Beffa: Escher's Woodcuts 01:39
  • Total Runtime 01:06:12

Info for Galerie des glaces

The pieces in this collection, recorded in September 2020 at the Sextan studios, are Karol Beffa's fourth album of improvisations. Once again, his audience suggested the themes.

In some cases, the musician drew on various eras to feed his inspiration. In Angelus, a mystical dimension is incorporated into an intentionally archaic framework which evokes Gregorian plainchant. Sarabande funèbre, Le Songe du Cantor and Souvenir de Leipzig are all touched by a slightly romanticised Baroque. More overtly romantic in comparison, Rosamunde flirts with Frankish harmonies, while Adagietto makes explicit references to Mahler through its overlapping structure. As for Calamity Jane and Birdland, their rhythmic shimmy gives them a distinctly jazzy feel.

With Las Meninas and Nights in the Gardens of Spain, the audience is drawn into a spatial rather than a temporal disorientation, as the improviser takes them to a Spain of fantasized Moorish architecture.

Another series of pieces features characters: a playful Charlot, a disjointed puppet; a Joueur de vielle, reminiscent of Schubertian music; a Funambule who wobbles on his musical rope, torn between the attraction and repulsion of the void.

Particular sound effects have sometimes been sought. In Fragments d'explosifs, these take the form of explosions, which tear apart an anguished musical fabric woven of gasping and choking. The tinkling of bells is scattered throughout Carillon nocturne and Clocher englouti. And the hypnotic power they create is echoed in the pulsating pedal play of Drops and Le Belvédère. As for Piano préparé (and its anagrammatic twin Opéra en papier), the title speaks for itself.

Finally, Kafka's Nightmare and Escher's Woodcuts imprison the audience in a geometric labyrinth of false perspectives and endless staircases.

Born of very simple musical material, the piece that gives its title to the album, Galerie des glaces, draws the listener into multiple games of reflection and refraction.

Karol Beffa, piano




Karol Beffa
wurde 1973 geboren und wirkte ab 1980 bis zum Alter von zwölf Jahren als Kinderdarsteller in 15 Filmen mit. (Insbesondere spielte er mit dem Piccolo Teatro di Milano unter der Regie von Giorgio Strehler und war Mozartinterpret in einem TV-Spielfilm von Marcel Bluwal.)

Er absolvierte ein Studium generale und parallel dazu ein Musikstudium. Hiernach kam er als Jahrgangsbester an die Eliteschule École Normale Supérieure (ENS Ulm), studierte Geschichte (Licence), Englisch (Maîtrise), Philosophie (Master an der Universität von Cambridge) und Mathematik (Diplom der École Nationale de la Statstique et de l’Administration Économique/ENSAE). Am Pariser Konservatorium, wo er 1988 aufgenommen wurde, gewann er acht Mal den ersten Preis (Harmonielehre, Kontrapunkt, Fuge, Musik des 20. Jahrhunderts, Orchestrierung, Analyse, Stimmbegleitung, Klavierimprovisation). Er bestand als Jahrgangsbester die Agrégation für das Fach Musikerziehung und lehrte zunächst an der Sorbonne – Université Paris IV (1998–2003), dann an der École Polytechnique (2003–2008). 2003 promovierte Beffa in Musikwissenschaft mit einer Dissertation über die Klavieretüden von György Ligeti. 2004 wurde er als Maître de Conférences (Lehrbeauftragter) an die ENS Ulm berufen.

Karol Beffa ist Pianist, Improvisator und Komponist. Seine Werke wurden in Frankreich (Salle Pleyel, Théâtre du Châtelet, Théâtre des Champs Élysées, Auditorium Olivier Messiaen u. a.), Deutschland, Italien, Großbritannien, Russland, Japan und in den USA von so berühmten Ensembles wie A Sei Voci, Maîtrise de Radio France, Cambridge Voices und renommierten Orchestern (Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de l’Opéra de Lyon, London Symphony Orchestra, Philharmonie von Sankt Petersburg u. a.) gespielt. 2000 repräsentierte er Frankreich auf der Internationalen Biennale für junge Kunst in Turin (BIG Torino 2000). 2002 war Beffa der jüngste französische Komponist im Programm des Festivals Présences. Seitdem erfolgten zahlreiche Einladungen auf Festivals: Musique en Tréfilerie, Juventus, Bel-Air (2004 und 2005), Festival du Périgord noir (2005 und 2006), Suona francese, Auvers-sur-Oise, „Pianissimes“ (2008), Jeunes Talents, Les Vacances de Monsieur Haydn (2009), „Voix du Printemps“ der Sorbonne und Annecy Classic (2010).

Im Juli 2005 wurde sein Ballett-Oratorium über das Leben der Maria Magdalena gleich drei Mal in der Provence aufgeführt. Im März 2006 kam erstmals in Frankreich ein Auftragswerk zur Uraufführung (Orchestre de Pau, Leitung: Fayçal Karoui), das über eine Spendenaktion vom Publikum in Auftrag gegeben worden war. Als Composer-in-residence beim Orchestre National du Capitole de Toulouse (2006–2009) schrieb Karol Beffa Paradis artificiels (2007), ein Violinkonzert (2008, UA mit dem Violinisten Renaud Capuçon) und ein Klavierkonzert (2009, UA mit dem Pianisten Boris Berezovsky). Im September 2008 wurde in der Berliner Philharmonie ein Trio für Flöte, Viola und Harfe (eine Auftragsarbeit von Marie-Pierre Langlamet und der Stiftung Berliner Philharmoniker), im April 2009 ein Streichquartett mit dem Quartett Capuçon in Madrid uraufgeführt.

2001 war Karol Beffa Stipendiat des Institut de France im Fach Komposition und Preisträger der Fondation Lili et Nadia Boulanger; 2002 Stipendiat der Musikakademie von Villecroze und Preisträger der Fondation Natexis; 2004 Gewinner der „Bourse des Muses“; 2005 und 2007 Finalist beim internationalen Kompositionswettbewerb des Pablo Casal Festivals Prades; 2005 Auszeichnung mit dem Prix Charles Oulmont, 2008 mit dem Preis für junge Komponisten der SACEM und dem Prix Chartier der Académie des Beaux-Arts. Beffa gehörte 2009 und 2010 zu den drei Gewinnern der „Victoires de la Musique“ in der Kategorie „Bester Komponist“. 2002 wurde er zum Chevalier des Arts et Lettres ernannt.



Booklet for Galerie des glaces

© 2010-2024 HIGHRESAUDIO