In the Shape of a Storm Damien Jurado

Album info

Album-Release:
2019

HRA-Release:
12.04.2019

Label: Loose

Genre: Songwriter

Subgenre: Folk Rock

Artist: Damien Jurado

Album including Album cover

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Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 44.1 $ 8.80
  • 1 Lincoln 03:09
  • 2 Newspaper Gown 02:55
  • 3 Oh Weather 01:07
  • 4 South 03:07
  • 5 Throw Me Now Your Arms 02:27
  • 6 Where You Want Me to Be 02:10
  • 7 Silver Ball 02:35
  • 8 The Shape of a Storm 02:40
  • 9 Anchors 02:45
  • 10 Hands on the Table 04:25
  • Total Runtime 27:20

Info for In the Shape of a Storm

Jurados Karriere hat viele Wendungen erlebt und sein neuestes Album ist nicht weniger tiefgründig als seine Vorgänger, die klaren akustischen Arrangements verstärken Jurados emotionale Stimme.

Jurados tief empfundene und lebendige Geschichten geben wenig vor, sondern lassen dich zu deinen eigenen Schlussfolgerungen kommen, wie Jurado sagt: "'South', wie die meisten Songs, die ich schreibe, ist eine Art Collage oder Sammlung von Schnappschüssen, die sich um zwei Charaktere drehen. Man könnte sogar von mir oder mir als einem anderen Selbst ausgehen. Dunkel, isoliert und leicht bedrohlich im Ton für eine Walzer-Nummer."

Seit mehr als zwei Jahrzehnten singt Jurado Folksongs, die voller prophetischer Phantasie sind. Ob er Balladen über Mörder, verwundete Liebhaber, UFO-Kulte oder ja, die Phantome von verstorbenen Freunden besingt, oder unheimliche Vorhersagen, das Gefühl, dass er etwas erahnt, das kurz vor dem Scheitern steht. Er schrieb seine letzte Platte, "The Horizon Just Laughed" (von 2018), als Abschiedsbrief an sein Haus in Seattle, Washington, bevor er sich überhaupt entschieden hatte, von dort ins sonnige Los Angeles zu gehen. Und während er die zehn Songs von "In the Shape of a Storm" Monate vor dem Tod seines langjährigen Mitmusikers und engen Freundes Richard Swift aufgenommen hat, ist es kein Zufall, dass Swifts Tod über dem Album schwebt. "Seine Abwesenheit ist bei diesem Album sehr spürbar", sagt Jurado.

Damien hat schon immer schnell gearbeitet, aber "In the Shape of a Storm" kam mit beispielloser Geschwindigkeit zusammen. Aufgenommen in zwei Stunden an einem kalifornischen Nachmittag, ist es das bisher spärlichste Album von Jurado. Vorbei sind die donnernden Drums und psychedelischen Arrangements, die die Trilogie der Konzeptalben definierten, die er mit Swift gemacht hat. Verschwunden ist sogar die atmosphärische Luft, die über seinen frühen Alben für Sub Pop schwebte. Hier gibt es nur Jurados Stimme, Akustikgitarre und gelegentliche Begleitung von Josh Gordon, der eine hochgestimmte Gitarre im Nashville-Stil spielt und ihren Klang geheimnisvoll und himmlisch macht. Obwohl die Fans schon lange ein akustisches Soloalbum wollten, machte die Aussicht für Jurado nie Sinn, bis sie es eines Tages einfach tat. "Es fühlte sich einfach so an, als wäre es Zeit", sagt Jurado. Die Idee eines schlichten Albums wurde in seinem Kopf zu einem eigenen Medium, wie ein Maler, der seine Pinsel absetzt und sich stattdessen für Kohlestifte entscheidet.

Damien Jurados Diskographie ist gefüllt mit Somgs, die als Miniaturfilme geschrieben sind, filmischen Vignetten, die die Menschen einfangen, die Orte, von denen sie kommen, und wohin sie gehen. "In the Shape of a Storm" ist sein erstes Schwarz-Weiß-Bild. Es ist sowohl eine Momentaufnahme von zwei Stunden in einem kalifornischen Aufnahmestudio als auch ein Dokument über 19 Jahre und ein Leben in der Musik.

Damien Jurado, Akustikgitarre, Gesang
Josh Gordon, Hochgestimmte Gitarre




Damien Jurado
Spend any amount of time with Damien Jurado and he’s going to talk with you about movies. Speaking about the films that influenced his 14th album, the solitary masterwork In the Shape of a Storm, Jurado tosses out a list of favorites—American Graffiti, Paris, Texas, The Last Picture Show—films in which settings serve as silent, omniscient characters. But inquire about the curious way he writes songs, the hazy manner by which he seems to channel them from beyond the beyond, and the cinematic reference point he reaches for is a surprising one. “You ever see that movie Ghost? Whoopi Goldberg’s character, Oda Mae Brown—that’s who I am. These spirits are showing up at her door, jumping into her body. That’s how I feel. I don’t know what’s coming out of me…I just show up and deliver it.”

For more than two decades, Jurado has sung folk songs brimming with prophetic imagination. Whether singing ballads about killers, wounded lovers, UFO cults, or yes, the phantoms of departed friends, he’s populated his work with eerie foretelling, the sense that he’s divining something just on the verge of happening. He wrote his last record, 2018’s The Horizon Just Laughed as a goodbye letter to his home of Seattle, Washington, before he’d even decided to leave there for sunny Los Angeles. And while he recorded the ten songs featured on In the Shape of a Storm months before the passing of his longtime collaborator and close friend Richard Swift, it’s no coincidence that Swift’s death looms over the album. “His absence is very much felt on this record,” Jurado says.

Damien has always worked fast, but In the Shape of a Storm came together with unprecedented speed. Recorded over the course of two hours one California afternoon, it’s Jurado’s sparsest album to date. Gone are the thundering drums and psychedelic arrangements that defined the trilogy of concept albums he made with Swift. Gone even is the atmospheric air that hovered above his early albums for Sub Pop. Here, there’s only Jurado’s voice, acoustic guitar, and occasional accompaniment from Josh Gordon, playing a high-strung guitar tuned Nashville style, rendering its sound spooky and celestial. Though fans have long requested a solo acoustic album, the prospect never made sense to Jurado, until one day it simply did. “It just felt like it was time,” Jurado says. The idea of an unadorned album became its own medium in his mind, like a painter who sets down his brushes and instead opts for charcoal pencils instead.

“There is nothing left to hide,” Jurado sings on “Lincoln,” which opens the record. It’s something of a thesis statement for these songs. Everything here is clear and laid bare, two-tone, like the drawing Jurado crafted for the record’s cover. Originally written for 2000’s The Ghost of David, “Lincoln” was shelved and forgotten about until Damien came across it on an old cassette tape. The discovery inspired him to go about gathering up songs that had never found proper homes. As a result, In the Shape of a Storm is like an archive of previously abandoned songs. And yet, despite their disparate nature, Jurado’s visions hang together in curiously symmetrical ways: the moon shines in both the echo-drenched “Silver Ball” and closer “Hands on the Table”; rain ties the title song to the lilting “Oh Weather.” Jurado repeatedly returns to oceanic poetry—waves, tides, and shores—and to the theme of anchors, the metaphorical ones we use to tether ourselves to the sea floor and to each other. These are songs about the enormity of the unknown — the shape of storms that threaten to swallow us whole— and above all, they are songs about the connections that keep us from drifting away. “We are not meant to be on our own,” Jurado sings on “Throw Me Now Your Arms.”

Damien Jurado’s discography is filled with songs written as miniature movies, cinematic vignettes that capture people, the places they are from, and where they are going. In the Shape of a Storm is his first black and white picture. It’s both a snapshot of two hours in a California recording studio and a document spanning 19 years and a life of music. It is the sound of a singer pouring out possible futures and visions. “I believe songs have their own time and place,” Jurado says. For these ten, that time has finally come. (Jason P. Woodbury)



This album contains no booklet.

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