When You Wish Upon a Star Bill Frisell

Album info

Album-Release:
2016

HRA-Release:
12.02.2016

Label: Okeh / Sony Music

Genre: Jazz

Subgenre: Modern Jazz

Artist: Bill Frisell

Composer: Bill Frisell

Album including Album cover

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  • 1 To Kill a Mockingbird, Pt. 1 03:10
  • 2 To Kill a Mockingbird, Pt. 2 04:52
  • 3 You Only Live Twice 05:10
  • 4 Psycho, Pt. 1 01:58
  • 5 Psycho, Pt. 2 02:07
  • 6 The Shadow of Your Smile 05:10
  • 7 Bonanza 01:35
  • 8 Once Upon a Time in the West (Theme) 04:09
  • 9 As a Judgement 04:30
  • 10 Farewell to Cheyenne 04:35
  • 11 When You Wish Upon a Star 03:08
  • 12 Tales from the Far Side 04:59
  • 13 Moon River 03:46
  • 14 The Godfather 09:32
  • 15 The Bad and the Beautiful 02:56
  • 16 Happy Trails 01:49
  • Total Runtime 01:03:26

Info for When You Wish Upon a Star

Der amerikanische Gitarrist, Komponist und Arrangeur Bill Frisell (*1951) ist dafür bekannt, sich häufig auch jenseits des Jazz zwischen den Grenzen von Progressive Folk, klassischer Musik, Country, Noise Music oder anderen Richtungen zu bewegen und somit eine ganz eigene musikalisch spannende Sprache zu entwickeln. Auf seinem neusten Album sind nun seine fesselnde Arrangements und Interpretationen von Musikklassikern aus Film und Fernsehen zu hören. Bekannte Melodien aus 'Psycho', 'Spiel mir das Lied vom Tod', 'Der Pate' oder auch'Bonanza' erklingen dabei in Frisells unverwechselbarer Spielart. Komplettiert wird seine Musik durch den Gesang von Charlie Hadens Tochter Petra, mit welcher er bereits 2003 erfolgreich zusammen gearbeitet hat, sowie durch Eyvind Kang (Viola), Rudy Royston (Schlagzeug) und Thomas Morgan (Bass).

'[Bei] Bill Frisell kann man sich sicher sein, dass jedes neue Werk mit neuem Team aus guten Stoffen verarbeitet und kein Etikettenschwindel ist. [...] Diese Coverversionen machen nur Sinn, wenn sie etwas Neues bieten und das klappt hier, weil alles subtil und sensibel gespielt ist.' (Fono Forum)

'Was Bill Frisell aus Pop, Country, Jazz und Filmschlager rausholt bzw. macht, ist unglaublich, unberechenbar und manchmal auch einfach nur schön. [...] Großartig!' (Gitarre & Bass, 02/2016)'[Frisell] nimmt sich Film- und TV-Berühmtes vor, Herrmann, Morricone, Rota, 'Moon River', den Titelsong und, ja, 'Bonanza'. Klein besetzt, öfter mit Eyvind Kangs Viola als stimmungsschaffendem Leadinstrument, ein paarmal wie im toll twang-psychedelischen 'You Only Live Twice' oder nur als Sirenenton bei Morricone und 'Psycho' mit Petra Haden als Sängerin. Toll, wie sie diese sehr bekannten Nummern atmosphärisch werkgetreu gerade um die paar kleinen, entscheidenden Instrumentaldrehs verschieben.' (Rolling Stone)

'Seit drei Jahrzehnten zählt Bill Frisell zu den wichtigen Gitarristen des Jazz. Was Frisells Suche in abgelegenen Ecken so interessant machen kann, ist sein Talent, alte Substanzen zu entschlacken und auf den Punkt zu bringen. [...] Nun nimmt er sich Melodien aus der Filmwelt vor. Wieder ist Petra Haden dabei, [...] mit Eyvind Klang, Thomas Morgan und dem das Unhörbare ermöglichenden Rudy Royson an den Drums ergibt ein weiter gefächertes Klangbild, das für den alles andere als pyrotechnischen Virtuosen eine herrliche Vorlage gibt: egal ob es mit 'Bonanza' im Galopp über die Prärie geht, 'Spiel mir das Lied vom Tod' als Suite kommt oder der 'Moon River' in seiner schlichten Schönheit besungen wird.' (Jazzthing)

'Bei Bill Frisell kann man sicher sein, dass jedes neue Werk mit neuem Team aus guten Stoffen verarbeitet und kein Etikettenschwindel ist. [...] Coverversionen machen nur Sinn, wenn sie etwas Neues bieten und das klappt hier, weil alles subtil und sensibel gespielt ist. 'Psycho', 'The Shadow Of Your Smile' oder 'Moon River', sogar das Thema aus 'Bonanza' alles schon x-mal gehört und doch einen Tick anders.' (Stereo)

Bill Frisell, Elektrisch- und Akustikgitarre
Petra Haden, Stimme
Eyvind Kang, Viola
Thomas Morgan, Bass
Rudy Royston, Schlagzeug, Percussion


Bill Frisell
Frisell’s career as a guitarist and composer has spanned more than 40 years and many celebrated recordings, whose catalog has been cited by Downbeat as "the best recorded output of the decade."

Released March of ’18, Frisell’s latest album for OKeh/Sony is a solo album titled, Music IS - "Taken as a whole, the album beautifully encapsulates Frisell’s depth and range in all its meditative glory."- Chicago Reader. It was recorded in August, 2017 at Tucker Martine’s Flora Recording and Playback studio in Portland, Oregon and produced by longtime collaborator Lee Townsend. All of the compositions on Music IS were written by Frisell, some of them brand new – Change in the Air, Thankful, What Do You Want, Miss You and Go Happy Lucky – others being solo adaptations of now classic original compositions he had previously recorded, such as Ron Carter, Pretty Stars, Monica Jane, and The Pioneers. In Line, and Rambler are from Frisell’s first two ECM albums.

Frisell’s previous project, the Grammy nominated When You Wish Upon a Star also with OKeh/Sony, germinated at Lincoln Center during his two-year appointment as guest curator for the Roots of Americana series (September ’13 – May ’15). It features Frisell with vocalist Petra Haden, Eyvind Kang (viola), Thomas Morgan (bass) and Rudy Royston (drums) performing Frisell’s arrangements and interpretations of Music from Film and Television. Jazz Times described the project as follows: "unforgettable themes are the real draw here, reconfigured with ingenuity, wit and affection by Frisell and a terrific group."

"Frisell has had a lot of practice putting high concept into a humble package. Long hailed as one of the most distinctive and original improvising guitarists of our time, he has also earned a reputation for teasing out thematic connections with his music... There’s a reason that Jazz at Lincoln Center had him program a series called Roots of Americana." - New York Times

Recognized as one of America’s 21 most vital and productive performing artists, Frisell was named an inaugural Doris Duke Artist in 2012. He is also a recipient of grants from United States Artists, Meet the Composer among others. In 2016, he was a beneficiary of the first FreshGrass Composition commission to preserve and support innovative grassroots music. Upon San Francisco Jazz opening their doors in 2013, he served as one of their Resident Artistic Directors. Bill is also the subject of a new documentary film by director Emma Franz, entitled Bill Frisell: A Portrait, which examines his creative process in depth.



This album contains no booklet.

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