Il castrato del granduca - Arias for Gaetano Berenstadt Filippo Mineccia, I musici del Gran Principe & Samuele Lastrucci
Album info
Album-Release:
2023
HRA-Release:
20.10.2023
Label: Glossa
Genre: Classical
Subgenre: Vocal
Artist: Filippo Mineccia, I musici del Gran Principe & Samuele Lastrucci
Composer: Francesco Gasparini (1661-1727), Arcangelo Corelli (1653-1713)
Album including Album cover
- George Frideric Handel (1685 - 1759): Rinaldo: Aria:
- 1 Handel: Rinaldo: Aria: Sorte amor vuol che quest’alma 03:45
- 2 Handel: Rinaldo: Aria: Ogni tua bella stilla 03:57
- 3 Handel: Rinaldo: Aria: Pregio è sol d’un alma forte 03:38
- Attilio Ariosti (1666 - 1729): Tito Manlio:
- 4 Ariosti: Tito Manlio: Ouverture 05:21
- Antonio Lotti (1667 - 1740): Ascanio:
- 5 Lotti: Ascanio: Aria: L’incauto che non teme 02:56
- Francesco Gasparini (1661 - 1727): Astianatte: Aria:
- 6 Gasparini: Astianatte: Aria: Vezzosetta tra questi fiori 02:54
- Giovanni Maria Capelli (1648 - 1726): Giulio Flavio Crispo:
- 7 Capelli: Giulio Flavio Crispo: Aria: Piaccia agl’astri ed al senato 04:26
- George Frideric Handel: Ottone:
- 8 Handel: Ottone: Ouverture 04:59
- 9 Handel: Ottone: Aria: Bel labro formato per farmi beato 04:30
- Attilio Ariosti: Cajo Marzio Coriolano:
- 10 Ariosti: Cajo Marzio Coriolano: Aria: Nel tuo figlio e nel tuo sposo 04:27
- Giovanni Bononcini (1670 - 1747): Farnace:
- 11 Bononcini: Farnace: Aria: O della sorte favor instabile 03:55
- Johann Adolf Hasse (1699 - 1783): Astarto:
- 12 Hasse: Astarto: Ouverture 03:59
- 13 Hasse: Astarto: Aria: Al fato io t’abbandono 03:48
- Leonardo Vinci (1690 - 1730): Didone abbandonata:
- 14 Vinci: Didone abbandonata: Aria: Tra lo splendor del trono 05:25
- Domenico Sarro (1679 - 1744): Siroe re di Persia:
- 15 Sarro: Siroe re di Persia: Aria: Gelido in ogni vena 04:23
- Gioavvni Antonio Giay (1690 - 1764): Demetrio:
- 16 Giay: Demetrio: Aria: Non fidi al mar che freme 06:15
Info for Il castrato del granduca - Arias for Gaetano Berenstadt
Francesco Gasparini was held in high esteem by his contemporaries, as can be easily seen from his curriculum vitae: In Rome he was in the service of the great patrons of the arts Cardinal Pamphili, Marchese Ruspoli and the Borghese family, and in between he was music director at the Ospedale della Pietà in Venice for twelve years, at the same time as Antonio Vivaldi. Gasparini wrote a total of almost 60 operas and nearly 30 oratorios, which were performed in many Italian cities. The countertenor Filippo Mineccia has cherry-picked the repertoire that suits his voice and presents a portrait of Gasparini's alto arias. He was very careful to select arias with different affects in order to present Gasparini's broad dramatic palette. Slow arias are interspersed with furioso pieces and contrapuntal pieces. Particularly brilliant are the rage arias, in which Mineccia is able to display all his vocal prowess. In the richly orchestrated and harmonically exciting arias from Gasparini's oratorios, the Orchestra Nazionale Barocca dei Conservatori Italiani can shine with its qualities.
Filippo Minecca, countertenor
Orchestra Nazionale Barocca dei Conservatori Italiani
Paolo Perrone, conductor
Filippo Mineccia
wurde in Florenz geboren und studierte am Conservatorio Luigi Cherubini seiner Heimatstadt. Er wurde mit zahlreichen nationalen und internationalen Preisen ausgezeichnet, u.a. mit dem 1. Preis des Concorso internazionale Francesco Maria Ruspoli und des Concorso Internazionale Giovan Battista Velluti. Filippo Mineccia hat sich als Spezialist für Altrollen der großen Kastratenzeit einen Namen gemacht. Zu seinem Opernrepertoire zählen u.a. Partien wie Nerone in Scarlattis » L’Ottavia restituita al trono«, Mopsa in Purcells »The Fairy Queen«, Endimione in Cavallis »La Calisto«, Alessandro in Händels »Tolomeo«, Tolomeo in »Giulio Cesare«, Unulfo in »Rodelinda« und Dardano in »Amadigi di Gaula«, Tamerlano in Gasparinis »Bajazet« sowie die Alt-Partien in den drei Monteverdi-Opern »L’Orfeo«, »L’incoronazione di Poppea« und »Il ritorno d‘Ulisse in patria«, aber auch Orffs »Carmina Burana« sowie zahlreiche Messen und geistliche Werke der Barockzeit. Er arbeitet bereits mit den Ensembles Il Complesso Barocco, La Capella de la Pietá de Turchini, Collegium Marianum, I Barocchisti, Accademia Bizantina, Divino Sospiro, Orquesta de Cambra de Zurigo, Orquesta Barroca Catalana, Orquesta Barroca Nereydas und Auser Music o Estro Armonico zusammen und mit Dirigenten wie u.a. Alan Curtis, Antonio Florio, Ottavio Dantone, Ruben Jais, Diego Fasolis, Filippo Maria Bressan, Gwennolé Rufet, Manuel Valdivieso, Enrico Onofri und Carlo Ipata. Engagements führten ihn an die führenden Opernhäusern in Barcelona, Paris, Versailles, Straßburg, Bilbao, Florenz und Rom sowie zu verschiedenen Festivals, etwa zu den Händel-Festspielen in Halle, dem Barockfestival in Beaune, dem Musikfest Bremen oder zu den Schwetzinger Festspielen. Mehrere CD-Aufnahmen sind erschienen, darunter einige, mit denen er sich unbekannteren Komponisten wie Attilio Ariosti, Leonardo Vinci, Niccolò Jommelli, Francesco Gasparini und Johann Adolph Hasse widmet. Aktuelle und künftige Engagements umfassen Endimione in »La Calisto« in Straßburg, Ottone in »L’incoronazione di Poppea« in Barcelona, Demetrio in »Berenice« in Halle und Anassandro in »Merope« in Innsbruck. An der Semperoper Dresden debütiert Filippo Mineccia in der Spielzeit 2018/19 als Tolomeo in »Giulio Cesare in Egitto/Julius Cäsar in Ägypten«.
This album contains no booklet.