Southern Comfort Regina Carter
Album info
Album-Release:
2014
HRA-Release:
24.02.2015
Album including Album cover Booklet (PDF)
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- 1 Miner's Child 05:01
- 2 Trampin' 02:11
- 3 Hickory Wind 04:37
- 4 Shoo-Rye 07:20
- 5 Blues de Basile 04:39
- 6 I'm Going Home 07:12
- 7 Honky Tonkin' 03:52
- 8 Cornbread Crumbled in Gravy 04:11
- 9 See See Rider 05:13
- 10 I Moaned and I Moaned 03:33
- 11 Death Have Mercy / Breakaway 08:21
Info for Southern Comfort
Regina Carter gilt als die führende Jazzgeigerin ihrer Generation – diese Beschreibung allein sagt aber noch nicht allzu viel über sie aus. Mit Neugier und Leidenschaft geht Regina Carter ihren äußerst vielfältigen musikalischen Weg auf der Suche nach der Schönheit der Musik und bekam dafür das MacArthur-Stipendium zugesprochen, den »Genie-Preis«. Und diese Qualitäten treten bei ihrem Album Southern Comfort, das der Volksmusik des amerikanischen Südens gewidmet ist, deutlicher denn je zum Vorschein. Mit Southern Comfort knüpft Carter thematisch an frühere Alben an, etwa I’ll Be Seeing You: A Sentimental Journey (2006), auf dem sie Lieblingsstücke ihrer Mutter präsentiert, frühe Jazz-Standards; und an Reverse Thread (2010), eine Hommage an die traditionelle afrikanische Musik, mit Violine, Akkordeon, Bass, Drums und Kora (einer afrikanischen Harfe) neu interpretiert. Auf ihrem neuen Album beschäftigt sie sich mit den Melodien, die ihr Großvater väterlicherseits bei seiner Arbeit in den Kohleminen von Alabama hörte, sowie weiteren volkstümlichen Weisen aus dieser Gegend.
Regina Carter wollte die Vergangenheit aufspüren, dafür besuchte sie entfernte Verwandte und las Bücher aus der Zeit ihres Großvaters. Dann besuchte sie die Library of Congress, beschäftigte sich mit den Arbeiten von Volkskundlern wie Alan Lomax und John Work III und hörte sich die Aufnahmen an, die bei deren Feldforschungen in den Appalachen entstanden. Mit dem Album Southern Comfort entdeckte Regina ihre eigenen Wurzeln neu. »Ich hörte mir diese Aufnahmen an, und wenn mich eine Melodie ganz besonders berührte, setzte ich sie mit auf die Liste«, so Carter. „Schließlich hatte ich etwa 50 Melodien beisammen, die mich sehr reizten; und ich musste mich sehr beherrschen, mich nur auf diese zu konzentrieren und nicht immer noch mehr auszusuchen.« Die elf Tracks von Southern Comfort zeigen Regina Carters Interpretation der Cajun-Musik für Fiddle, der frühen Gospel und der Arbeitslieder der Minenarbeiter, ergänzt um einige modernere Melodien. „In den Appalachen lebten die Nachfahren der schottischen und irischen Einwanderer, der Sklaven und der amerikanischen Ureinwohner. Es war ein Schmelztiegel der Kulturen, die daraus resultierende Musik ist absolut mitreißend. Mit dieser CD wollte ich ursprünglich lediglich meiner Familie gedenken“, sagt Carter, „aber daraus hat sich weit mehr entwickelt.“
Die Musiker dieses Projekts kommen aus ganz unterschiedlichen Bereichen, zum Team zählen die Gitarristen Adam Rogers und Marvin Sewell, die Bassisten Chris Lightcap und Jesse Murphy, der Akkordeon-Spieler Will Holshouser und der Drummer Alvester Garnett, der auch für die Arrangements verantwortlich zeichnet. Stefon Harris, Xavier Davis und Nate Smith steuerten ebenfalls Arrangements bei. Carter bemerkt dazu: „Jeder der Arrangeure hat seine eigene persönliche Note, die mich anspricht.“
Regina Carter
is considered the foremost jazz violinist of her generation; she is also a MacArthur Fellow (and a recipient of the famed “genius grant”). Drawing from a diverse well of influences which include classical, jazz, Motown, swing, funk, and world music among others, Carter was born in Detroit and began studying piano at age two before taking up the violin. Her earliest training was in classical music, but an interest in jazz eventually took over.
In 1987, she joined the all-female pop-jazz quintet Straight Ahead and appeared on their first three albums before leaving the band in 1991 and moving to New York, where she picked up session work with artists including Aretha Franklin, Lauryn Hill, Mary J. Blige, Billy Joel, Dolly Parton, Max Roach and Oliver Lake. She released her self-titled solo album on Atlantic in 1995, followed by Something for Grace, an album dedicated to her mother and released in 1997. Carter also toured with Wynton Marsalis that same year, then switched to the Verve label where she released Rhythms of the Heart in 1999. Motor City Moments, a tribute to her hometown, followed in 2000.
In December 2001, she traveled to Genoa, Italy, and made musical history by being the first jazz musician and the first African American to play the legendary Guarneri Del Gesu violin, made in 1743 and owned by classical music virtuoso and composer Niccolo Paganini. This encounter inspired her 2003 album, Paganini: After a Dream, which featured works by Maurice Ravel, Claude Debussy and Italian film composer Ennio Morricone. She recorded I’ll Be Seeing You: A Sentimental Journey in 2006 as a tribute to her late mother. That same year Carter was awarded the MacArthur Fellowship, given to a highly select group who “show exceptional merit and promise for continued
and enhanced creative work.”
Reverse Thread, released in May 2010, was a celebration of traditional African music via a contemporary perspective. Carter also took her pioneering spirit on the road in the late summer and fall of 2012 for a two-month world tour with rock icon Joe Jackson’s stellar ensemble in support of his release The Duke, a collection of interpretations of
Duke Ellington’s work.
Carter continues her musical quest for beauty and history with her SONY Music Masterworks debut Southern Comfort, in which she investigates her family history and explores the folk tunes her paternal grandfather, a coalminer, would have heard as he toiled in Alabama. The expanded project includes a blend of folk songs and spirituals, serving as Carter’s interpretation of her roots through a modern lens.
Said Chuck Mitchell, Senior Vice President of SONY Masterworks, "We're tremendously pleased to have the incomparable Regina Carter with us at Masterworks. Her musical odyssey has been charted through a series of unforgettable recordings over the years and Southern Comfort is the latest and perhaps the most eloquent expression of her deep and profoundly enlightening musical humanity.”
Southern Comfort was released on March 4, 2014 and is currently touring in support of the release.
Booklet for Southern Comfort