Claude Debussy: Préludes Alexei Lubimov

Cover Claude Debussy: Préludes

Album info

Album-Release:
2012

HRA-Release:
27.04.2012

Label: ECM

Genre: Classical

Subgenre: Romantic

Artist: Alexei Lubimov

Composer: Claude Debussy

Album including Album cover Booklet (PDF)

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  • 1 Danseuses de Delphes 03:16
  • 2 Voiles 04:00
  • 3 Le vent dans la plaine 02:13
  • 4 Les sons et les parfums tournent dans l'air du soir 03:31
  • 5 Les collines d'Anacapri 02:53
  • 6 Des pas sur la neige 03:52
  • 7 Ce qu'a vu le vent d'ouest 03:25
  • 8 La fille aux cheveux de lin 02:28
  • 9 La sérénade interrompue 02:48
  • 10 La cathédrale engloutie 06:08
  • 11 La danse de Puck 02:57
  • 12 Minstrels 02:25
  • 13 Nuages 06:49
  • 14 Fêtes 05:49
  • 15 Sirènes 10:54
  • 16 Prélude à l'après-midi d'un faune 08:49
  • 17 Brouillards 03:53
  • 18 Feuilles mortes 02:58
  • 19 La puerta del vino 03:28
  • 20 Les fées sont d'exquises danseuses 03:12
  • 21 Bruyères 03:09
  • 22 General Lavine - excentric 02:44
  • 23 La terrasse des audiences du clair de lune 04:12
  • 24 Ondine 03:11
  • 25 Hommage à S. Pickwick Esq. P.P.M.P.C. 02:36
  • 26 Canope 03:02
  • 27 Les tierces alternées 02:40
  • 28 Feux d'artifice 04:49
  • Total Runtime 01:52:11

Info for Claude Debussy: Préludes

Auf zwei Klavieren aus den Lebzeiten Debussys hat Alexei Lubimov für ECM New Series eine herausragende Aufnahme der Préludes und vierhändiger Klaviertranskriptionen des “Prélude à l'après-midi d'un faune” und der “Trois Nocturnes” realisiert.

Die zufällige Begegnung mit einem alten Steinwayflügel in der polnischen Botschaft in Brüssel - einst soll Jan Ignace Paderewski darauf Recitals gespielt haben - regte Lubimov im vergangenen Jahr dazu an, die seit vierzig Jahren fest in seinem Repertoire verankerte Klaviermusik Claude Debussys und insbesondere dessen 24 Préludes neu zu überdenken. Gemeinsam mit dem befreundeten russischen Kollegen Alexei Zuev, seit 2000 ein Student Lubimovs, spielte er für “Claude Debussy: Préludes” (ECM New Series 2241) auf historischen Instrumenten. Dabei ging es ihm, wie Jürg Stenzl im Begleittext betont, jedoch “nicht um das Mystische 'authentischer Originalinstrumente', sondern um deren unvergleichlich reiches Klangvokabular, wie es auch Debussy für seine Musik erschloss und mit großer Wirkung in seinem eigenen Spiel ausschöpfte.”

Erhellende Klavierfassungen des “Prélude” und der “Nocturnes”

Zudem beleuchten die auf den historischen Instrumenten umgesetzten Klavierfassungen zweier früher Orchesterwerke Debussys, das “Prélude à l'après-midi d'un faune” und “Trois Nocturnes”, die strukturellen, kompositorischen und harmonischen Aspekte mit besonderer Klarheit. Lubimov spielt das zweite Buch der Préludes auf einem Steinway von 1913. Seinen Klang beschreibt er als “himmlisch sanft im Pianissimo, klangschön und ausgezeichnet geeignet für unerwartete Farben”. Für das erste Buch wählte er ein 1925er Modell von Bechstein, sein Klang “klar, gestochen scharf, transparent und hell selbst in komplexen Strukturen”. Wir hören beide Instrumente in den für zwei Klaviere arrangierten Stücken. In den “Nocturnes” (Ravels Transkription für zwei Klaviere) spielt Lubimov den Steinway und Zuev den Bechstein, in “Prélude à l'après-midi d'un faune” (Debussys eigene Transkription) tauschen sie die Instrumente.

Alexei Lubimov, piano
Alexei Zuev, piano


Alexei Lubimov
Born in Moscow, pianist Alexei Lubimov is one of the most strikingly original musicians performing today. His large repertoire combined with his dedication to principle and musical morals make him a notable exception in today’s music scene. Following studies with Heinrich Neuhaus Alexei Lubimov established an early dual passion for baroque music performed on traditional instruments and also 20th century composers such as Schönberg, Webern, Stockhausen, Boulez, Ives, Ligeti, Schnittke, Gubaidulina, Silvestrov and Pärt. He has premiered many contemporary pieces in Russia and founded a music festival there: “Alternativa”. He formed a quartet dedicated to baroque music during the 1970s when international travel became impossible. Performing old and new music well, however, did not stop Alexei Lubimov from being an outstanding performer of classical and romantic repertoire as his many recordings show.

As political restrictions were lifted in Russia during the 1980s, Alexei Lubimov soon emerged among the first rank of international pianists giving concerts in Europe, North America and Japan. He has appeared with such orchestras such as the Helsinki-, Israel-, Los Angeles-, Munich- and St. Petersburg Philharmonic, the Royal Philharmonic in London, Russian National Orchestra, Orchestre Phil. de Radio France, Toronto Symphony and Deutsches Symphonieorchester Berlin under the most important international conductors: Ashkenazy, Järvi, Kondrashin, Hogwood, Mackerras, Nagano, Norrington, Pletnev, Saraste, Salonen, Janovski or Tortelier. He has given historic performances with the Orchestra of the Age of Enlightenment, Wiener Akademie and the Collegium Vocale Gent.


In the world of chamber music, he performs regularly with famous soloists and ensembles at festivals throughout the world.

In recent seasons he has given concerts with City of Birmingham Symphony Orchestra, Russian Natioanl Orchestra in Moscow and the Tonkünstlerorchester (2 concerts in the Great Hall of Vienna’s Musikverein) as well as innumerable solo recitals. He toured with Haydn Sinfonietta playing Mozart concertos and played Mozart with the Orchestra della Svizzera Italiana under Robert King, Haydn with the Camerata Salzburg under Sir Roger Norrington in New York, Pärt’s Lamentate with RSO Vienna under Andrey Boreyko at the Musikverein and with the Tampere Philharmonic under John Storgards. Other highlights include performances of Prometeus by Scriabin at the Salzburg Festival and in Copenhagen and performances with the Orchestra of the Age of the Enlightenment (Beethoven), Munich Philharmonic (Silvestrov), SWR Stuttgart (Pärt), DSO Berlin (Pärt), Danish National Symphony Orchestra (Pärt), Anima Eterna Brugge and Russian National Orchestra. In 2010 he has performed solo and with orchestra in Brussels, Utrecht, Budapest, Lille, London and New York, to name only a few examples. The repertoire ranged from baroque to living composers.

His recordings have been issued on various labels including Melodia, Erato, BIS or Sony featuring the complete Mozart sonatas, Schubert, Chopin, Beethoven and Brahms as well as music of the 20th century. Since 2003 he has recorded regularly for ECM producing some unusual CDs of particular note: “Der Bote,” with music of Liszt, Glinka and CPE Bach alongside John Cage and Tigran Mansurian; Arvo Pärt’s Lamentate with the Stuttgart Radio Symphony, “Messe Noir” with music of Stravinsky, Shostakovich, Prokofiev and Scriabin; and “Misteriosos” with music of Silvestrov, Pärt and Ustvolskaya. His recording of Schubert’s Impromptus Op. 90 and Op.142 was released in 2009 by Harmonia Mundi.



Booklet for Claude Debussy: Préludes

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