Hypersuites Reloaded Marina Baranova
Album info
Album-Release:
2017
HRA-Release:
30.06.2017
Album including Album cover
- 1 Allemande from Suite in D Minor (Remix by Damian Marhulets) 04:45
- 2 Muséte De Taverni (Remix by John Kameel Farah) 03:56
- 3 Sarabande from Suite in D Minor (Remix by Humboldt) 04:35
- 4 La Poule (Remix by Hauschka) 06:42
- 5 Siciliano from Flute Sonata (Remix by Marina Baranova) 04:30
- 6 Le Rappel Des Oiseaux (Remiy by Kostia Rapoport) 05:15
- 7 Siciliano from Flute Sonata (Remix by Raz Ohara) 03:38
- 8 Prelude in B Minor (Remix by Anton Berman) 04:52
- 9 Sarabande from Suite in D Minor (Remix by Jannis Block) 04:04
Info for Hypersuites Reloaded
Die Pianistin und Komponistin Marina Baranova hat im August 2016 ihr Album „Hypersuites“ bei Berlin Classics veröffentlicht. „Meine Hypersuites sind akustische Remixe barocker Meister“, sagt die Künstlerin. Für ihr Projekt wählte sie Kompositionen von vier barocken Komponisten – Couperin, J. S. Bach, Rameau und Händel – aus und kombinierte einzelne Stücke der Komponisten zu vier eigenen Suiten. Innerhalb dieser Suiten variierte, improvisierte und arrangierte Baranova die barocken musikalischen Formen nochmals neu. Ganz im Geiste der Barockmusik, die schon vor 300 Jahren die jeweilige Komposition zu unterschiedlichen Anlässen durch Variationen und Kadenzen neu dachte.
Das Ergebnis dieser Auseinandersetzung ist ein neues Gesamtkunstwerk, ein modernes „Mixed Tape“: Hypersuites. Barockmusik des 21. Jahrhunderts. Für „Hypersuites“, eingespielt auf einem modernen Steinway-Flügel im Berliner Teldex-Studio, hat Marina Baranova einen Special Guest eingeladen: Komponist und Pianist Hauschka kreierte einen Remix auf Rameaus „La Poule“. So entstand ein Stück, welches barocke und elektronische Musik miteinander spiegelt.
Was, wenn diese Idee weitergedacht wird? Marina Baranova ist klassische Konzertpianistin, die ihre musikalischen Wurzeln nicht nur in der Klassik, sondern auch im Jazz hat. Ihre Interessen gehen aber viel weiter. So kam ihr die Idee für die „Hypersuites“ während einer DJ-Session. Sie dachte, dass die Scratches im Grunde die moderne Form von barocken musikalischen Verzierungen sind.
Deshalb liegt nichts näher als den Hypersuites eine weitere musikalische Farbe zu geben: Elektronische Bearbeitungen von Baranovas Version für Soloinstrument. Wie interpretieren DJs, zeitgenössische Komponisten, Musiker barocke Musik? Wie modern ist Barockmusik, und wie kann sie ins Heute übertragen werden? Nicht nur Remix, sondern ein jeweils eigenständiges Musikstück sollten entstehen, mit individueller Handschrift ohne Vorgabe und Einschränkung.
Wer macht mit? Hauschka schuf für die „Hypersuites Reloaded“ eine 6-minütige Fassung von Rameaus „La Poule“. Der Musiker ist bekannt für sein „Prepared Piano“ und Filmmusiken, neue Projekte führen ihn auch stärker zu klassischer Musik mit Orchester und Kammerensembles. Zudem sind die Komponisten, Produzenten und Musiker John Kameel Farah, Damian Marhulets, Humboldt, Kostia Rapoport, Jannis Block, Anton Berman und Raz Ohara mit jeweils eigenen Remixen zu hören. Und auch Marina hat einen eigenen Remix kreiert, der nicht nur Remix ist, sondern einen nochmals eigenen Zugang zu Bachs „Siciliano“ bietet.
Marina Baranova, Klavier
Marina Baranova
Born into a musical family in Ukraine, Marina Baranova began playing the piano when she was five years old. Just two years later, she was accepted into a music school for talented children in her home town of Kharkov. At age 11, Marina won first prize at the International Competition for Young Pianists in Ukraine, which preceded her first international concert tour in Finland.
In the late 90’s she moved to Germany to begin studying with Professor Vladimir Krainev at the University for Music, Theatre and Media in Hannover. Throughout her studies in Hannover, she won at least one internationally renowned competition every year. Marina still resides in Hannover, her base with which she returns from international tours across famous concert halls in Germany, Austria, France, Italy, Spain, Benelux, Poland, Israel, Latin America and Thailand.
Marina’s passionate musical interpretation and performances have won over the public and press alike at a wide range of festivals. Festivals such as the International Piano Festival Ferruccio Busoni and the Merano Classic Festival in South Tyrol, Italy, the Viennese Music Week, the Beethoven and Schumann festivals in Bonn, the Granada Piano festival, Schumann Fest Week, Leipzig, and the Beethoven Night in Heidelberg have all seen Marina enhance her international reputation. A sought-after soloist, Marina has performed with the German Radio Philharmonic, the Würtembergischen Philharmonic conducted by Ola Rudner, the Leipzig Gewandhaus Quartet, the Slaska Philharmonic Orchestra, the Bromberg Radio Orchestra conducted by Tadeusz Strugala, the Romanian Bacau Philharmonic Orchestra and the Jerusalem Strings in Yad Vashem, Israel. Her performances have been broadcast on German national TV and Radio including her debut concerto performance in Berlin and her concert performance in the Trierer Kurfürstlichen Palace.
Her debut CD „Marina Baranova plays Schumann“, released by Pianissimo Music in 2012, was given rave reviews by the press. Jaochim Kaiser described her as a skilled and captivating interpreter of Schumann’s music.
Alongside her career as a classical pianist, Marina’s interests also lie in cross-over projects in Jazz, New Music and World Music. For example, She has been involved in numerous world premiere performances of composer Damian Marhulets’ electro-acoustic compositions, including „STELLAR - Wandering Stars Suite“, on which she collaborated with award winning guitarist Frank Bungarten, and „Triangulation“, which was performed at the Beethoven Fest in Bonn. In the world music arena, Marina performed with klezmer legend and clarinettist Giora Feidman at the Vienna Konzerthaus with a program of Jewish songs and songs by Schubert. Shortly following this project, Marina was asked to perform as a guest soloist with Feidman in a CD production, where they recorded numerous compositions together.
Marina Baranova is herself also a talented composer. Her latest CD „Firebird“, where she collaborates with renowned percussionist Murat Coşkun, is completely made up of her own compositions. „Firebird“ was released in 2013 under the Pianissimo Music label and was distributed by Edel Music. Marina and Murat are also touring this program together as a duo.
This album contains no booklet.