Solo (Remaster) Lynne Arriale

Album info

Album-Release:
2012

HRA-Release:
30.08.2016

Label: IN+OUT Records

Genre: Jazz

Subgenre: Mainstream Jazz

Artist: Lynne Arriale

Composer: Lynne Arriale, Alan Jay Lerner, Frederick Lowe, Cole Porter

Album including Album cover

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  • 1 La Noche 03:50
  • 2 The Dove 04:09
  • 3 Evidence 04:00
  • 4 Wouldn't It Be Loverly 05:51
  • 5 Will O' the Wisp 04:42
  • 6 Yada, Yada, Yada 03:34
  • 7 Arise 05:07
  • 8 Dance 04:34
  • 9 What Is This Thing Called Love 03:14
  • 10 Sea and Sand 03:58
  • 11 Bye-Ya 04:53
  • 12 And so It Goes 04:25
  • Total Runtime 52:17

Info for Solo (Remaster)

Mit jeder neuen Veröffentlichung und jeder neuen Tournee scheint Lynne Arriales Kritikerlob und Appeal bei ihren Zuhörern eine andere Sphäre zu erreichen. Auf ihrer neuen Aufnahme Solo, legt Arriale nochmals einen sich stets erneuernden Erfindungsgeist an den Tag und übertrifft ihre gelungensten Würfe der vergangenen Jahre mit einem Album voller Schönheit und Virtuosität.

Auf Solo sind gewagte Originalkompositionen zu hören, Seite an Seite mit Werken von Thelonious Monk, Cole Porter, Billy Joel und Lerner und Lowe. Das Spotlight ist direkt auf Arriales Solokunst gerichtet, und ihre Leidenschaft für dieses Instrument und für diese Musik lässt ein tiefes Gefühl aufscheinen. Manche Leute führen Tagebuch, ich kreiere mein Tagebuch durch Musik, drücke das aus, was ich nicht in Worte fassen kann, sagt Arriale.

Nach 15 Jahren und neun CDs, die ausschließlich durch ihr Wirken mit Trio und Quartett bestimmt waren, entschied Arriale, dass die Zeit für ein Soloalbum reif war. Sie erklärt: Während der Proben und Aufnahmen fand ich so viel über die Kunst des Solospiels heraus. Ohne den Dialog mit anderen Musikern wurde es wesentlich, die Bandbreite der Musik zu erweitern und orchestral zu denken. Diese Entdeckung hatte enorme Auswirkungen auf mein jetziges Spiel in jeder Umgebung. Als ich aufnahm und auf der Bühne spielte, war mein Fokus stets darauf gerichtet, wie ich die Melodie, den Rhythmus, den Anschlag und den Ton einsetzen konnte, um meinen Zuhörern eine musikalische Geschichte zu erzählen, und zwar so, dass ich ihre Herzen berühre. Meine Herausforderung ist es, da richtig hineinzutauchen und die Noten zu finden, die einen Widerhall beim Publikum finden. Wie ein Autor, der nach genau dem richtigen Wort sucht, um einen Satz lebendig zu machen, suche ich nach genau den passenden Noten und Nuancen in meinem Ausdruck. In dieser Hinsicht ist Solo einfach eine Fortsetzung meiner musikalischen Vision, aber in einem neuen Kontext.

Für Arriale ist dieses Projekt eine sehr persönliche Interpretation der Musik, und für den Hörer ist es eine Gelegenheit, Arriale aus einer neuen Perspektive zu hören, auf einem höheren Level an Intimität. Wenn man Solopiano spielt, dann begibt man sich in die Musik hinein und schafft eine Vertrautheit zwischen Künstler und Zuhörer, kommentiert Arriale. Das Solospiel ist etwas so Exponiertes, es schließt eine Erforschung deines Inneren mit ein und einen orchestralen Ansatz. Improvisierte Musik lebt; wir wissen nicht, was um die nächste Ecke kommt, und die Musik kann sich in eine Vielzahl von Richtungen entwickeln, besonders in diesem Soloformat. Deshalb legte ich Wert darauf, dass die Stücke sich organisch entfalten, um ihrem eigenen Weg zu folgen. Ich hoffe, dass mein Publikum das Hören genauso genießt wie ich das Erschaffen dieser Musik.

„Die Pianistin Lynne Arriale, zu Unrecht eher ein Geheimtip als ein Star, unterstreicht mit ,,Solo' ihr Format.' (stereoplay)

Lynne Arriale, Klavier


Lynne Arriale
is sparking the imaginations and stealing the hearts of critics and audiences around the world. “It’s always thrilling when a new star shines in the jazz firmament,” writes BBC Music Magazine’s Ian Carr. “[Her] piano persona puts her on the short list of today’s noteworthy jazz keyboardists,” declares the Chicago Reader. “...One of the most intellectual, introspective and insightful swingers on the current scene. She brings a flawless touch, an impeccable sense of complex rhythms and a harmonic curiosity to everything she attempts,” reports JazzTimes.

The Lynne Arriale Trio routinely draws standing ovations, as it did at the Kennedy Center’s Mary Lou Williams “Women in Jazz” Festival (2002). The Washington Post praised the trio’s “...crisscrossing genre lines with impunity, elegantly juxtaposing and harmonically refreshing the music of Bernstein, Ellington, Lennon/McCartney, Bacharach and Monk.” Beginning her musical studies at age 4, Arriale went on to earn a master’s degree in classical composition. In her 20s, she discovered improvisation and turned to jazz, soon developing her own sound. “My classical years had a great influence on me,” explains Arriale, “Teachers used to tell me: ‘You have to sing this line.’...It took me years to teach my fingers how to sing.” But sing they do, and beautifully so. In a 2002 profile, Billboard called Arriale one of “Jazz’s most valuable young players.” And DownBeat hailed her as “a powerhouse...a singular voice as a pianist and as a leader.”

Raised by adoptive parents, Arriale learned later in life that her birth mother had been a professional jazz singer. Lynne states, “It was a revelation. I'd always wondered where my passion for melody and improvisation had come from.” Perhaps her background also contributes to the distinctly vocal quality of her style, cultivated through singing the melody when composing and practicing in order to maintain 'a strong heart connection.”

Often compared to the great trio traditions of Ahmad Jamal, Bill Evans and Keith Jarrett, Arriale is distinguished from her peers by her exclusive devotion to playing in the trio format. “[Her trio] has attained a level of communication paramount to all great threesomes,” writes JAZZIZ. Grammy award- winning jazz critic Bob Blumenthal declares that Arriale, along with bassist Jay Anderson and drummer Steve Davis play with “a shared metabolism [as] one of the most empathetic threesomes in jazz.”

“Steve and I have been playing together for over 10 years,” explains Arriale. Davis, who has more than 70 recordings to his credit, has also played and recorded with David Liebman, Bill Evans and Richie Bierach, among others. “Steve’s broad experience has shaped his vision of music and given him great flexibility. The many different grooves he’s developed have helped create our signature sound,” explains Arriale. Bassist, composer Jay Anderson has also been a regular member in the bands of Toots Thielman, Michael Franks and Joe Sample, to name a few, and has won numerous awards for both jazz and classical performance. “Jay’s playing is so melodic. Sometimes when he plays a solo, I wish I could stop playing and just listen,” says Arriale.

Arriale personally challenges herself to connect with each note she plays and devotes equal passion to choosing repertoire. The selections on ARISE span many styles, weaving a common thread through the social consciousness of several generations. The album’s title sprang from Lynne’s emotional response to our uncertain times.

This album contains no booklet.

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