Farrenc: Solo Piano Works, Vol. 2 – The Silence Between the Notes Joanne Polk

Album info

Album-Release:
2023

HRA-Release:
01.09.2023

Label: Steinway and Sons

Genre: Classical

Subgenre: Instrumental

Artist: Joanne Polk

Composer: Louise Farrenc (1804-1875)

Album including Album cover

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FLAC 96 $ 14.50
  • Louise Farrenc (1804 - 1875): Mélodie in A-Flat Major:
  • 1 Farrenc: Mélodie in A-Flat Major 02:03
  • 12 Études de dextérité, Op. 41:
  • 2 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 1, Allegro con fuoco 02:03
  • 3 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 2, Allegro moderato 02:28
  • 4 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 3, Allegro 01:54
  • 5 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 4, Allegretto 01:50
  • 6 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 5, Andante con moto 04:12
  • 7 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 6, Allegro maestoso 02:17
  • 8 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 7, Andante espressivo 01:59
  • 9 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 8, Allegro 01:50
  • 10 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 9, Vivace 01:35
  • 11 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 10, Vivace 01:37
  • 12 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 11, Allegro 01:18
  • 13 Farrenc: 12 Études de dextérité, Op. 41: No. 12, Moderato 02:17
  • 30 Études, Op. 26:
  • 14 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 2, Moderato 01:19
  • 15 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 7, Andante espressivo 01:54
  • 16 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 8, Andantino 03:53
  • 17 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 13, Moderato 02:02
  • 18 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 16, Andante grazioso 02:06
  • 19 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 19, Presto 02:09
  • 20 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 20, Allegretto 01:42
  • 21 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 23, Fuga 01:27
  • 22 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 26, Moderato 02:01
  • 23 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 27, Allegro agitato 03:29
  • 24 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 28, Allegro spiritoso 01:31
  • 25 Farrenc: 30 Études, Op. 26: No. 30, Allegro 01:47
  • Les italiennes, Op. 14:
  • 26 Farrenc: Les italiennes, Op. 14: No. 2, Cavatine de Bellini's "La straniera" 07:35
  • 27 Farrenc: Les italiennes, Op. 14: No. 3, Cavatine de Carafa's "Bérénice" 08:39
  • Total Runtime 01:08:57

Info for Farrenc: Solo Piano Works, Vol. 2 – The Silence Between the Notes

"The Silence Between the Notes - Louise Farrenc: Solo Piano Works, Vol. 2" ist das neue Album der Pianistin Joanne Polk. Das Album ist eine Ergänzung zu Polks hochgelobter Veröffentlichung aus dem Jahr 2020, Louise Farrenc: Etudes & Variations for Solo Piano.

Als erste weibliche Professorin für Klavier am Pariser Konservatorium im Jahr 1842 durchbrach Farrenc die seit langem bestehende Geschlechterdiskriminierung am Konservatorium, und als veröffentlichte Komponistin von Musik für Soloklavier, Kammerensembles und Orchester gelang es ihr, die Legitimität der Musik von Frauen gegenüber den gängigen Theorien ihrer Unterlegenheit als kreative Künstlerinnen zu etablieren. Wie eine Handvoll ihrer Kolleginnen, die als Komponistinnen veröffentlicht wurden (insbesondere Fanny Mendelssohn und Clara Schumann), studierte Farrenc privat Komposition bei einigen der gleichen Lehrer, die ihre berühmten männlichen Kollegen am Pariser Konservatorium unterrichteten. Und ihr Erfolg als veröffentlichte Komponistin hatte auch damit zu tun, dass ihr Mann, Jacques Farrenc, ein führender Pariser Musikverleger war, der sich nicht scheute, die Musik seiner Frau durch Veröffentlichungen zu fördern. Bedauerlicherweise bedurfte es oft solcher familiären Verbindungen, damit Frauen im 19. Jahrhundert als Komponistinnen Erfolg hatten und die damals üblichen Vorurteile gegenüber Komponistinnen abgebaut werden konnten.

Diese neue Aufnahme enthält zwölf weitere der 30 Etüden, die einen großen Teil von Joanne Polks erstem Band über die Klaviermusik von Louise Farrenc ausmachten. Dabei handelt es sich wie bei den Etüden von Liszt und Chopin um groß angelegte Konzertwerke, die auch zur Entwicklung verschiedener spezifischer pianistischer Techniken dienen. Die Aufnahme von Farrencs Etüden wird durch die Aufnahme ihrer 12 Études brillantes erweitert, die im gleichen virtuosen Stil wie ihre 30 Etüden geschrieben sind.

Außerdem sind auf diesem Album zwei weitere Beispiele für Farrencs Opernfantasien zu hören: eines basiert auf einer Arie aus Bellinis Oper La straniera, das andere auf der Oper Berenice von Carafa. Beide Klavierwerke stehen in der Tradition des 19. Jahrhunderts, Transkriptionen von Melodien aus populären Opern zu komponieren, die gerade an der Pariser Oper aufgeführt wurden. Diese Transkriptionen waren Teil einer Sammlung, die Farrenc unter dem Titel Les Italiennes veröffentlichte.

Die vorliegende Aufnahme beginnt mit einem kurzen, lyrischen Stück mit dem einfachen Titel Mélodie, einem Beispiel für das beliebte Genre des 19. Dieses poetische Kleinod spricht Bände über die Tiefe und den Tiefgang von Farrencs Fähigkeit, unsere Seelen zu berühren und die Stille zwischen den Noten zu hören. (Dr. Jeffrey Langford)

Joanne Polk, Klavier




Joanne Polk
was catapulted into the public eye with her recordings of the complete piano works of American composer Amy Beach (1867–1944) on the Arabesque Recordings label. She celebrated the centennial of Beach’s Piano Concerto by giving the work its London premiere with the English Chamber Orchestra at the Barbican Center, under the baton of Paul Goodwin, and subsequently performed it with the Women’s Philharmonic in San Francisco, under conductor Apo Hsu, in a performance described as “brilliant” by critic Joshua Kosman of the San Francisco Chronicle. He lauded her performance as “an enormously vital, imaginative reading. Her playing was expansive in the opening movement, brittle and keen in the delightful scherzo. She brought a light touch to the foreshortened slow movement and fearless technical panache to the showy conclusion.”

As a result of her work to date, promoting the music of women composers, she was named one of Musical America’s Top 30 Professionals of the Year (2014) in an article titled, “Profiles in Courage.” In September 2014, Ms. Polk’s most recent CD, The Flatterer, solo piano music of French Romantic composer Cécile Chaminade, was released on the Steinway and Sons Label. The CD was a “Pick of the Week” on New York’s classical radio station, WQXR, and debuted at Number 1 on the Classical Billboard Chart.

Her first recording in the Amy Beach series, by the still waters, received the 1998 INDIE award for best solo recording. Empress of Night, the fifth volume of Ms. Polk’s survey of Beach’s piano works, includes the Piano Concerto with the English Chamber Orchestra, Paul Goodwin conducting. The sixth volume, Morning Glories, partners Ms. Polk with the Lark Quartet in three of Amy Beach’s chamber music works. Two all-Beach performances at Merkin Concert Hall, also with the Lark Quartet, were applauded by the New York Times, which praised Polk’s “polished and assured” performances. The American Record Guide reported, “Polk and the Larks played their hearts out. We in the audience shouted ourselves hoarse with gratitude.” Her 2007 CD titled Songs of Amy Beach, recorded with baritone Patrick Mason for Bridge Records, was nominated for a 2007 Grammy Award.

In 2010, Ms. Polk’s two-CD set of solo piano music by Fanny Mendelssohn Hensel, Songs for Pianoforte, was released on the Newport Classic label. Her solo CD, Fanny and Felix Mendelssohn, was released in 2012 on the Bridge Records label. Completely Clara: Lieder by Clara Wieck Schumann, her debut CD for Arabesque Recording, featuring Metropolitan Opera soprano Korliss Uecker, was selected as a “Best of the Year” recording by the Seattle Times and featured on New York Public Radio’s Performance Today. Ms. Polk’s CD for Albany Records, Callisto, features the solo piano music of Judith Lang Zaimont.

Joanne Polk received her Bachelor of Music and Master of Music degrees from the Juilliard School, and her Doctor of Musical Arts degree from Manhattan School of Music. She has given master classes at many summer festivals and universities across the country, including Summit Music Festival, New York Summer Music Festival, Montclair State University, Kutztown University, and the University of Minnesota. In August 2012, Ms. Polk was one of four directors who launched Manhattan in the Mountains, a three-week summer music festival in the Catskill Mountains, devoted to chamber music, solo performing, and community engagement.

Ms. Polk is an exclusive Steinway artist.



This album contains no booklet.

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