Schubert: Symphony No. 9 in C Major, D. 944 "Great" - Berio: "Rendering" after Schubert Symphony No. 10 in D Major, D. 936a Solistes Européens Luxembourg & Christoph König

Cover Schubert: Symphony  No. 9 in C Major, D. 944 'Great' - Berio: 'Rendering' after Schubert Symphony No. 10 in D Major, D. 936a

Album info

Album-Release:
2018

HRA-Release:
14.06.2018

Label: Rubicon Classics

Genre: Classical

Subgenre: Orchestral

Artist: Solistes Européens Luxembourg & Christoph König

Composer: Franz Schubert (1797–1828):, Luciano Berio (1925-2003)

Album including Album cover Booklet (PDF)

?

Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 48 $ 14.50
  • Luciano Berio (1925-2003): "Rendering" after Schubert Symphony No. 10 in D Major, D. 936a:
  • 1 I. Allegro 09:59
  • 2 II. Andante 10:31
  • 3 III. Allegro 13:07
  • Franz Schubert (1797-1828): Symphony No .9 in C Major, D. 944 "Great":
  • 4 I. Andante – Allegretto ma non troppo 11:49
  • 5 II. Andante con moto 12:53
  • 6 III. Scherzo (Allegro vivace) 08:29
  • 7 IV. Allegro vivace 11:34
  • Total Runtime 01:18:22

Info for Schubert: Symphony No. 9 in C Major, D. 944 "Great" - Berio: "Rendering" after Schubert Symphony No. 10 in D Major, D. 936a

Just before his death in 1828 at the age of just 31, Franz Schubert was at work on his 10th Symphony in D major D936a, and had signed up for counterpoint lessons with Simon Sechter, who later taught the young Anton Bruckner. The 10th was destined to become yet another unfinished Schubert work, and his 6th unfinished symphony, but the extensive sketches are fascinating and show Schubert clearly moving into new sound worlds that anticipate Mahler in the central slow movement. Berio’s ingenious work ‘Renderings’ brings Schubert’s extensive sketches alive by creating a new work around and within the framework of the unfinished symphony.

Schubert’s last completed symphony, his 9th known as the ‘Great C major‘, was completed in 1825-6 and represented the end of a long struggle to produce a ‘great symphony’ – two unfinished works are its direct predecessors, the 7th in E major (1821) and the famous 8th ‘Unfinished ‘(1822) , both works on an expansive scale. The 9th is remarkable for the rhythmic drive of tiny filigree motifs that multiply and climax, and as Schumann said, its ‘heavenly length’. It was in 1839 Schumann came across the forgotten score in the possession of Schubert’s brother Ferdinand. Mendelssohn conducted the 9th in Leipzig 11 years after Schubert’s death to great acclaim, and it was published that year – becoming the seventh of Schubert’s symphonies to appear in print, hence the confusion in numbering whereby in Germany it is known as No.7.

Soloists Europeens, Luxembourg
Christoph König, conductor




Christoph König
ist ein Dirigent von tiefer Musikalität und Intelligenz. Seinen Dirigierstil könnte man als energetisch und inspirierend bezeichnen; auffällig sind seine Ernsthaftigkeit in der musikalischen Zusammenarbeit, sein Interesse an abwechslungsreicher Programmgestaltung und sein Engagement für zeitgenössische Musik. Von 2009 bis Dezember 2014 war er Chefdirigent des Sinfonieorchesters Casa da Musica im spektakulären neuen Konzertsaal von Porto, seit 2010 in gleicher Funktion bei den Solistes Européens Luxemburg. Konzertreisen haben ihn mit dem Sinfonieorchester Casa da Musica nach Brasilien, nach Wien, Rotterdam, Antwerpen, Luxembourg und zum Musica Festival Straßburg und mit den Solistes Européens zum Schleswig-Holstein Musik-Festival und in die Philharmonie Köln geführt.

König ist als Gastdirigent gefragt. In der letzten Zeit dirigierte er die Sächsische Staatskapelle Dresden, das Orchestre de Paris, das Royal Philharmonic Orchestra London, das Nederlands Philharmonisch Orkest im Concertgebouw Amsterdam, das Beethoven Orchester Bonn, das Dänische National-Orchester, Norwegische Radio-Sinfonieorchester Oslo, New Zealand Symphony Orchestra, Radiosinfonieorchester RTVE in Madrid, Sinfonieorchester Barcelona, BBC Philharmonic Orchestra, Mozarteum Orchester Salzburg, Scottish Chamber Orchestra, Stuttgarter Philharmoniker, BBC National Orchestra of Wales und das BBC Scottish Symphony Orchestra, das er auf einer erfolgreichen Tournée nach China begleitete (2008).

Sein US-Debüt in New Jersey und Indianapolis führte zu Wiedereinladungen und Engagements mit den Los Angeles Philharmonic, Pittsburgh, Toronto, Vancouver, Houston, Colorado, Oregon und Baltimore Symphony Orchestras. Zukünftige Aufgaben umfassen unter anderem die Rückkehr zum Orchestre de Paris, Pittsburgh Symphony Orchestra, zum Royal Philharmonic Orchestra London, zum BBC Scottish Symphony und BBC National Orchestra of Wales, Baskischen Sinfonieorchester Euskadi, zur Deutschen Radio Phiharmonie Saarbrücken, zum Malaysia Philharmonic, zum Adelaide Symphony und Baltimore Symphony Orchestra.

Als Operndirigent hat er sich schnell einen Namen gemacht, nachdem er am Opernhaus Zürich für Franz Welser-Möst eingesprungen war und mit großem Erfolg die Premiere der Entführung aus dem Serail dirigierte. Bereits zuvor hatte er in Zürich debütiert und in der Folge viele Vorstellungen geleitet. Am Teatro Real in Madrid leitete er 2006 eine Produktion von Die Entführung aus dem Serail, dirigierte an der Staatsoper Stuttgart Don Giovanni und Die Zauberflöte an der Deutschen Oper.

Christoph Königs Schallplattenaufnahmen umfassen unter anderem Werke von Gösta Nystroem (BIS), Schönberg und Prokoffieff (Romeo & Julia), Saariaho und Sibelius (Sinfonie Nr. 2) mit dem Orquestra Sinfónica Casa da Música Porto (Ao Vivo), Melcer mit dem BBC Scottish Symphony Orchestra (Hyperion), Beethoven Sinfonien mit dem Malmö SymfoniOrkester (DB Productions) und Beethoven und Sibelius mit den Solistes Européens, Luxembourg (SEL Classics). Seine Aufnahme mit dem BBC Scottish Symphony Orchestra und Brahms’ Erstem Klavierkonzert zierte das Front Cover des BBC Music Magazine September 2009.

Christoph König wuchs in Dresden auf und war Mitglied des Dresdner Kreuzchores. In der Folgezeit studierte er Orchesterdirigieren, Klavier und Gesang an der Musikhochschule seiner Heimatstadt. Erste Erfahrungen sammelte er als Solorepetitor an der Sächsischen Staatsoper, bei Meisterkursen mit Sergiu Celibidache und als Assistent von Sir Colin Davis und Riccardo Muti. Ab 2001 wirkte er als Erster Kapellmeister an der Oper Bonn. Christoph König ist Preisträger der Herbert von Karajan Stiftung.

Solistes Européens, Luxembourg
Founded in 1989, the Solistes Européens, Luxembourg consists of European musicians from the best European orchestras who have met regularly in Luxembourg for more than 25 years for recitals, concerts, recordings and regular tours around Europe. Each season in Luxembourg is held in the capital’s magnificent Philharmonie.

They have accompanied the most renowned soloists and captivated both audiences and critics in major European musical centres. In May 2004, they performed at the UN in New York on the occasion of the EU enlargement. The orchestra has a vast repertoire and for the past four years, they have played a new work commissioned by the Ministry of Culture at each annual opening concert.

Eager to promote the future of music, the Solistes Européens, Luxembourg organise concerts for young talent, both from Luxembourg and abroad during each season. The orchestra, whose activities are supported by the Ministry of Culture and the City of Luxembourg, as well as by numerous corporate sponsors, is one of Luxembourg’s main musical attractions.



Booklet for Schubert: Symphony No. 9 in C Major, D. 944 "Great" - Berio: "Rendering" after Schubert Symphony No. 10 in D Major, D. 936a

© 2010-2024 HIGHRESAUDIO