My Choice Jim Black

Cover My Choice

Album info

Album-Release:
2021

HRA-Release:
08.11.2021

Label: Winter & Winter

Genre: Jazz

Subgenre: Contemporary Jazz

Artist: Jim Black

Album including Album cover Booklet (PDF)

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Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 44.1 $ 13.50
  • 1 Z (Remastered) 04:29
  • 2 Cahme (Remastered) 04:37
  • 3 Maybe (Remastered) 04:11
  • 4 Naluch (Remastered) 05:08
  • 5 Let It Down (Remastered) 06:09
  • 6 You Know Just Because (Remastered) 05:14
  • 7 Super K's (Remastered) 04:27
  • 8 Optical (Remastered) 05:06
  • 9 Dogs of Great Indifference (Remastered) 06:54
  • 10 Awkwarder (Remastered) 06:16
  • Total Runtime 52:31

Info for My Choice

Bereits in den 90er Jahren lernt Produzent Stefan Winter den Schlagzeuger Jim Black als JMT-Sideman von Tim Berne und Uri Caine kennen und schätzen. Vor 20 Jahren erfüllt sich der junge Drummer seinen Traum, sein erstes Leader-Album auf dem Label zu veröffentlichen, wo auch die Aufnahmen von Tim Berne, Uri Caine und Paul Motion zuhause sind. Zum Jubiläum von WINTER & WINTER stellt Jim Black seine persönliche Auswahl der Recordings seiner Gruppe AlasNoAxis zusammen: Musik für offene Ohren, für Entdecker des Ungewöhnlichen und Unkonventionellen. Die Musiker von AlasNoAxis verbinden Jazz-Elemente, New-Wave- und Grunge zu einem ganz eigenem Sound. Stefan Hentz schreibt: »…atmosphärische Songs, in denen das Saxofon singt, während Bass, Schlagzeug und die eigenartig bewegungsarme Gitarre Hilmar Jenssons mit der Zerbrechlichkeit der aufgelösten Harmonien, der Macht ihrer Powerchords oder auch mit wahren Rückkopplungsorgien Gewohntes zerschreddern und neue Energien aufstauen.«

My Choice - Meine Auswahl: Als Stefan (Winter) anfangs an mich herantrat, um mein erstes Album als Leader für WINTER & WINTER aufzunehmen, sagte ich ihm unter der Bedingung zu, dass ich nur meine eigenen Kompositionen aufnehmen wollte. Er sagte: »Ich möchte, dass du deine eigenen Kompositionen aufnimmst«. Darauf antwortete ich: »Aber du hast keine Ahnung, was für Musik ich schreibe!« Er meinte: »Ich vertraue dir…« Tatsache war, dass ich wirklich keine Ahnung hatte, was ich schreiben sollte... aber die Aufforderung, mehr zu sein, als man sich vorstellen kann, ist eine Aufforderung zu wachsen.

Ich bin in Seattle mit Rockradio aufgewachsen, zusammen mit den 8-Spur-Kassetten im Auto meiner Eltern, auf denen Songs von Burt Bacharach liefen, interpretiert von den Carpenters, der 5th Dimension und Dionne Warwick. Diesen Teil meiner musikalischen Erziehung habe ich während meiner jazzbesessenen Collegejahre völlig vergessen. Als ich '91 nach Brooklyn zog, änderte sich zum Glück mein Hörverhalten, denn ich hörte eine sehr eklektische und interessante Musikmischung, die von einem kleinen, von Hörern unterstützten Freeform-Radiosender, dem legendären WFMU aus East Orange, New Jersey, kam. Da dies einen großen Einfluss auf meinen Geschmack und meine Richtung hatten, traf ich die simple Entscheidung, genau die Musik zu schreiben, die ich gerne im Radio hören würde. Aufgewachsen mit der musikalischen Energie von John Coltrane und Albert Aylers, kombiniert mit meiner Vorliebe für Distortion und melodische Singer/Songwriter, schien das eine Mischung zu sein, die ich hören wollte. [Mir ist nicht entgangen, dass sich die Band Sonic Youth bereits mit diesem Thema beschäftigt hat.]

"...atmosphärische Songs, in denen das Saxofon singt, während Bass, Schlagzeug und die eigenartig bewegungsarme Gitarre Hilmar Jenssons mit der Zerbrechlichkeit der aufgelösten Harmonien, der Macht ihrer Powerchords Gewohntes zerschreddern und neue Energien aufstauen." (Stefan Hentz)

Jim Black, Schlagzeug
Hilmar Jensson, Gitarre
Chris Speed, Tenorsaxophon, Klarinette
Skúli Sverrisson, Bass




Jim Black
is at the forefront of a new generation of musicians bringing jazz into the 21st century. In addition to being one of the most influential drummers of our time, he is also the leader of one of the world's most forward-thinking bands, AlasNoAxis, featuring his longtime collaborators Chris Speed, Hilmar Jensson and Skúli Sverrisson. Based on the foundation of his virtuosic but highly personal approach to jazz drumming, Black's aesthetic has expanded to include Balkan rhythms, rock songcraft and laptop soundscapes. Though he is revered worldwide for his limitless technique and futuristic concepts, what many listeners treasure in most Jim Black's work is the relentless feeling of joy and invention he brings to his performances. Jim Black's smiling, kinetic, unpredictable presence has enthralled and inspired audiences worldwide for over twenty-five years.

Since the mid-90's, Black has played a major role in the incorporation of new sounds and techniques into the jazz/creative music context. As a member of the collective group Pachora (with Speed, Sverrisson, and guitarist Brad Shepik) Black was one of the leaders in the study and adaptation of Balkan music into jazz-based music. His advanced techniques abstracted the odd time signatures of the Balkans into a new polyrhythmic language equally informed by modern jazz, drum&bass and the dumbeks of the Balkans. Black has also been an innovator in the use of electronics in improvisation, bridging the gap between electro-acoustic improv and more jazz-based traditions. Today, Black's performances are just as likely to feature his laptop-based electronic textures as his drumming.

Born in 1967, Jim Black grew up in Seattle alongside future colleagues Chris Speed, Andrew D'Angelo and Cuong Vu. After cementing their personal and artistic relationships in Seattle's various youth jazz ensembles, in 1985 they moved to Boston, where Black entered the Berklee School of Music. In Boston, Black, Speed and D'Angelo formed Human Feel with guitarist Kurt Rosenwinkel, which rapidly attracted the attention of the jazz cognoscenti in Boston, New York and beyond.

By 1991, Black and the other members of Human Feel had moved to New York City, where they electrified the Downtown music scene then centered around the Knitting Factory and rapidly became among the city's busiest sidemen. Black's early years in New York saw him take featured roles in some of the most critically acclaimed bands of the time, like Tim Berne's Bloodcount, Ellery Eskelin's trio, and Dave Douglas's Tiny Bell Trio. Thus began fifteen years of near-constant touring and recording, with the above bands as well as artists like Uri Caine, Dave Liebman, Nels Cline, Steve Coleman, Tomasz Stanko, and Laurie Anderson.



Booklet for My Choice

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