Brahms Orchestral & Vocal Works Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid & Marzena Diakun
Album info
Album-Release:
2023
HRA-Release:
24.10.2023
Label: IBS Classical
Genre: Classical
Subgenre: Vocal
Artist: Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid & Marzena Diakun
Composer: Johannes Brahms (1833-1897)
Album including Album cover Booklet (PDF)
- Johannes Brahms (1833 - 1897): Schicksalslied von Friedrich Hölderlin op 54:
- 1 Brahms: Schicksalslied von Friedrich Hölderlin op 54 - Langsam und sehnsuchtsvoll 15:55
- Vier Gesänge op 17:
- 2 Brahms: Vier Gesänge op 17 - 1. Es tönt ein voller Harfenklang 03:21
- 3 Brahms: Vier Gesänge op 17 - 2. Lied von Shakespeare 01:36
- 4 Brahms: Vier Gesänge op 17 - 3. Der Gärtner 03:19
- 5 Brahms: Vier Gesänge op 17 - 4. Gesang aus Fingal 05:26
- Liebeslieder Walzer op 52:
- 6 Brahms: Liebeslieder Walzer op 52 - 1. Rede, Mädchen, allzuliebes 01:10
- 7 Brahms: Liebeslieder Walzer op 52 - 2. Am Gesteine rauscht die Flut 00:49
- 8 Brahms: Liebeslieder Walzer op 52 - 4. Wie des Abends schöne Röte 00:44
- 9 Brahms: Liebeslieder Walzer op 52 - 6. Ein kleiner, hübscher Vogel nahm den Flug 02:39
- 10 Brahms: Liebeslieder Walzer op 52 - 5. Die grüne Hopfenranke 01:39
- 11 Brahms: Liebeslieder Walzer op 52 - 11. Nein, es ist nicht auszukommen 01:07
- Rhapsodie Op 53:
- 12 Brahms: Rhapsodie Op 53 11:16
- Nänie op 82:
- 13 Brahms: Nänie op 82 12:32
- Gesang der Parzen von Goethe Op. 89:
- 14 Brahms: Gesang der Parzen von Goethe Op. 89 11:27
Info for Brahms Orchestral & Vocal Works
The Brahms vocal compositions (for their quality and abundance – over 400 of them) made Brahms a “worthy heir to Beethoven” in Germany, throughout Europe, and finally in France, where Ravel was the first and one of the few to admire “the beauty in his melodic ideas, their quality of expression and above all the brilliance of his orchestral language”. Schoenberg also later praised the innovation of his musical language in his Style and Idea.
The excellence of Brahms’ work was summed up by Joseph Joachim, the celebrated Hungarian violinist, composer and conductor who worked with Brahms, and who described his music as “pure as a diamond, soft as the snow”. Schumann also praised the serenity and optimism of the tone with which Brahms ended his most sombre and tormented pieces: “Over choppy waves finally a rainbow shimmers, as the nightingale’s song accompanies the capricious flight of the butterfly”. This album compiles some of the most important vocal & orchestral works that best define the German composer.
Brahms was enchanted by the music of female voices, and in 1859 he founded a choir for women in Hamburg, which attained excellence, and for which he composed Four Songs, Op. 17 with accompaniment for two horns and harp from three poems by Tuperti, Shakespeare and Eichendorff, and the fourth based on a page from Ossian’s Fingal. The composition, with its balance of joyful (1 and 3) and somber melodies, met with great success. To listen to Brahms’ songs as he conducted, from high in the branches of a tree at the summer concerts in the gardens outside Hamburg, would surely be an unforgettable experience.
Agnieszka Rehlis, mezzo-soprano
Orquesta y Coro Comunidad de Madrid
Marzena Diakun, conductor
Josep Vila I Casanas, choir master
Marzena Diakun
Früh stand die Dirigentin Marzena Diakun bereits auf der Bühne und erreichte die Reife der Erfahrung bereits in jungen Jahren. Die Orchester- und Chorwerke von Beethoven, Brahms, Bruckner, Mahler, Rachmaninow, Skrjabin und Schostakowitsch wurden ihre tägliche musikalische Mission. Gesucht für ihre Interpretationen französischer und böhmischer Meister legt sie in ihren eigenen Programmen den Fokus auf die großen polnischen Komponisten Penderecki, Karłowicz und Szymanowski.
Seit September 2021 ist sie künstlerische Leiterin und Chefdirigentin des Orchesters und Chors der Comunidad de Madrid (ORCAM). Neben ihrer regulären Arbeit in der spanischen Hauptstadt kehrt sie immer wieder zu Orchestern zurück, denen sie besonders verbunden ist, wie dem Orchestre Philharmonique de Radio France, dem OSPA Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias in Oviedo, dem Orchestre de la Suisse Romande und der Nordwestdeutschen Philharmonie.
Die Verbindung zum Ensemble Intercontemporain ist der Höhepunkt zweier Jahrzehnte mit Premieren und Aufführungen neuer Werke vieler spanischer, holländischer, österreichischer und polnischer Komponisten. Ihre neuste CD „Polish Heroines of Music“ ist ein Beweis für ihre Expertise und ihr Engagement.
Selbst Lehrerin und Mentorin, denkt sie dankbar an die Förderung, die sie von großen Dirigenten wie Kurt Masur, Pierre Boulez und Marin Alsop erfuhr.
Booklet for Brahms Orchestral & Vocal Works