Rita Strohl: Great Dramatic Sonata "Titus et Bérénice" for Cello and Piano - César Franck: Sonata for Cello and Piano in A Major Sandra Lied Haga & Katya Apekisheva
Album info
Album-Release:
2023
HRA-Release:
28.04.2023
Label: Simax Classics
Genre: Classical
Subgenre: Chamber Music
Artist: Sandra Lied Haga & Katya Apekisheva
Composer: Cesar Franck (1822-1890), Rita Strohl (1865-1941)
Album including Album cover Booklet (PDF)
- Rita Strohl (1865 - 1941): Great Dramatic Sonata "Titus et Bérénice" for Cello and Piano:
- 1 Strohl: Great Dramatic Sonata "Titus et Bérénice" for Cello and Piano: I. Allegro moderato 13:23
- 2 Strohl: Great Dramatic Sonata "Titus et Bérénice" for Cello and Piano: II. Molto movimento 04:50
- 3 Strohl: Great Dramatic Sonata "Titus et Bérénice" for Cello and Piano: III. Lento tristamente 07:59
- 4 Strohl: Great Dramatic Sonata "Titus et Bérénice" for Cello and Piano: IV. Allegro molto movimento 10:10
- César Franck (1822 - 1890): Sonata for Cello and Piano in A Major:
- 5 Franck: Sonata for Cello and Piano in A Major: I. Allegretto ben moderato 06:26
- 6 Franck: Sonata for Cello and Piano in A Major: II. Allegro 08:29
- 7 Franck: Sonata for Cello and Piano in A Major: III. Recitativo-Fantasia: Ben moderato 07:55
- 8 Franck: Sonata for Cello and Piano in A Major: IV. Allegretto poco mosso 06:19
Info for Rita Strohl: Great Dramatic Sonata "Titus et Bérénice" for Cello and Piano - César Franck: Sonata for Cello and Piano in A Major
Bewegende Musik aus dem Frankreich des 19. Jahrhunderts mit Sandra Lied Haga und Katya Apekisheva.
Die norwegische Cellistin Sandra Lied Haga steht an der Schwelle zu einer großen Karriere. Sie hat bereits mehrere internationale Wettbewerbe gewonnen und zahlreiche bedeutende Auszeichnungen in Skandinavien erhalten, darunter den renommierten Equinor Classical Music Award.
Ihr reicher, schöner Klang und ihr außerordentliches Talent haben weltweit Aufmerksamkeit erregt. Nach ihrem Debütalbum, das international fantastische Kritiken erhielt und für den norwegischen Grammy Award nominiert wurde, bringt sie nun ihr zweites Album heraus. Diesmal hat sie ein komplett französisches Repertoire gewählt, bestehend aus Kompositionen von Rita Strohl und César Franck, zusammen mit der preisgekrönten Pianistin Katya Apekisheva.
Lied Haga und Apekisheva liefern eine bemerkenswerte Darbietung von zwei kraftvollen Cellosonaten. César Franck (1822-1890) komponierte seine Violinsonate (später auch als Cellosonate veröffentlicht), als er 63 Jahre alt war (1886). Die Sonate ist eines seiner berühmtesten Werke. Franck gehörte zu den führenden romantischen Komponisten Frankreichs und zeichnete sich durch seine Konzentration auf die Instrumentalmusik aus, zu einer Zeit, als die Oper dominierte. Die Orgel war sein Instrument und Arbeitsplatz, was der Musik eine erhabene und jenseitige Qualität verlieh. Für Lied Haga ist Francks Sonate das ultimative Meisterwerk für Cello und Klavier.
Die Komponistin und Pianistin Rita Strohl (1865-1941) ist weniger bekannt. Ihre Musik hat jedoch in letzter Zeit verstärktes Interesse gefunden. Strohl war zu ihrer Zeit eine hoch angesehene Komponistin, die Kammermusik, symphonische und lyrische Werke sowie eine Reihe von Romanzen komponierte. Sandra war sofort Feuer und Flamme, als sie 2019 zufällig die großartige Cellosonate entdeckte. Das Werk, das auf der Geschichte von Titus und Bèrènice basiert, ist romantisch und dramatisch und sehr anspruchsvoll zu spielen, da es den gesamten Tonumfang des Cellos umfasst. Leider lebten frühere Komponistinnen wie Clara Schumann und Fanny Mendelssohn im Schatten ihrer Ehemänner und Brüder. Die Musikgeschichte hat Rita Strohl, in deren Familie keine männlichen Komponisten bekannt waren, zu wenig beachtet. Mit dieser Einspielung möchte Sandra Lied Haga Rita Strohl als Komponistin in den Vordergrund rücken und ihr die Anerkennung verschaffen, die sie verdient.
Sandra Lied Haga, Violoncello
Katya Apekisheva, Klavier
Sandra Lied Haga
Norwegian cellist Sandra Lied Haga stands on the threshold of a major career, having won four international competitions, a number of European Prizes and the prestigious Equinor Classical Music Award, previously given to Leif Ove Andsnes and Truls Mørk. Her rich, beautiful sound and prodigious talent have caught attention worldwide, and already made her a sought after soloist, who captivates her listeners with what is described as a uniquely beautiful cello tone.
Since her Wigmore Hall debut at the age of 12, Sandra’s passionate playing and the deep feelings she expresses has resonated with audiences and musicians all over the world, in prestigious concert venues such as the Great Hall of Moscow Conservatory, St. Petersburg Philharmonia, London’s Wigmore Hall, the Athenaeum Bucuresti, Salzburger Festspielhaus, Tivoli Vredenburg, Verbier Festival and many more.
Highlights this season include Brahms Double Concerto for Violin and Cello with Maxim Vengerov in Istanbul, Eskisehir and Royal Albert Hall, a new album release for Simax and a three week tour with Midori in Japan.
In 2019 she recorded her Debut Album featuring Dvorak’s Cello Concerto and Tchaikovsky’s Rococo Variations (original version) in legendary Great Hall of Moscow Conservatory. The recording, released on Simax Classics/Naxos in May 2020, has received international praise by some of the leading Classical music publications and radio channels, and received a prestigious nomination for the Norwegian Grammy award Spellemannprisen. Two new recordings will be released during the upcoming seasons.
As a comitted chamber musician, Sandra has collaborated with a number of prominent artists such as Leif Ove Andsnes, Yo-Yo Ma, Truls Mørk, Anne-Sophie Mutter, Janine Jansen and Paul Lewis.
She has performed with many European orchestras, under conductors such as James Gaffigan, Thomas Søndergård, Rodolfo Saglimbeni, Ari Rasilainen, Juanjo Mena, Shao-Chia Lü, David Geringas and Terje Mikkelsen.
Following her participation in the Verbier Festival Academy, she was invited to give a recital at the Verbier Festival at the age of just 17. Invitations from other major international festivals followed, including the Utrecht Festival, Salzburger Festspiele, Moritzburg Festival, Sommets Musicaux de Gstaad, Weilburg Schloss Festspiele and Pärnu Music Festival. In addition, she is a regular guest at all the major festivals in Scandinavia.
Born in Oslo in 1994, Sandra started playing the cello at the age of three. A remarkably rare absolute pitch formed her intuitive musicianship from the very beginning, and she was the youngest ever participant in the Barratt Due Institute of Music´s programme for gifted children. From 2004-2009 she studied with Oleg Kogan at the Razumovsky Academy in London, followed by six years with Truls Mørk. In later years her teachers have been Frans Helmerson in Berlin, Torleif Thedeen and Lars Anders Tomter at the Norwegian Academy of Music, and Paul Watkins at Yale University.
Sandra Lied Haga plays a cello by Joannes Florenus Guidantus (Bologna, 1730), kindly provided by Dextra Musica.
Booklet for Rita Strohl: Great Dramatic Sonata "Titus et Bérénice" for Cello and Piano - César Franck: Sonata for Cello and Piano in A Major