Bach: h-moll Messe, BWV 232 Stephan MacLeod & Gli Angeli Genève

Album info

Album-Release:
2021

HRA-Release:
26.03.2021

Label: Claves Records

Genre: Classical

Subgenre: Vocal

Artist: Stephan MacLeod & Gli Angeli Genève

Composer: Johann Sebastian Bach (1685-1750)

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  • Johann Sebastian Bach (1685 - 1750): h-moll-Messe, BWV 232:
  • 1 h-moll-Messe, BWV 232: I. Kyrie eleison 10:28
  • 2 h-moll-Messe, BWV 232: II. Christe eleison 04:24
  • 3 h-moll-Messe, BWV 232: III. Kyrie eleison 03:12
  • 4 h-moll Messe, BWV 232: IVa. Gloria in excelsis 01:41
  • 5 h-moll-Messe, BWV 232: IVb. Et in terra pax 04:09
  • 6 h-moll-Messe, BWV 232: V. Laudamus te 03:51
  • 7 h-moll-Messe, BWV 232: VI. Gratias agimus tibi 02:16
  • 8 h-moll-Messe, BWV 232: VIIa. Domine Deus 05:21
  • 9 h-moll-Messe, BWV 232: VIIb. Qui tollis peccata mundi 03:11
  • 10 h-moll-Messe, BWV 232: VIII. Qui sedes ad dextram Patris 04:09
  • 11 h-moll-Messe, BWV 232: IXa. Quoniam tu solus sanctus 04:01
  • 12 h-moll-Messe, BWV 232: IXb. Cum Sancto Spiritu 03:46
  • 13 h-moll-Messe, BWV 232: X. Credo in unum Deum 01:45
  • 14 h-moll-Messe, BWV 232: XI. Patrem omnipotentem 01:49
  • 15 h-moll-Messe, BWV 232: XII. Et in unum Dominum 04:12
  • 16 h-moll-Messe, BWV 232: XIII. Et incarnatus est 03:15
  • 17 h-moll-Messe, BWV 232: XIV. Crucifixus 03:38
  • 18 h-moll-Messe, BWV 232: XV. Et resurrexit 03:44
  • 19 h-moll-Messe, BWV 232: XVI. Et in Spiritum sanctum Dominum 04:30
  • 20 h-moll-Messe, BWV 232: XVIIa. Confiteor 03:39
  • 21 h-moll-Messe, BWV 232: XVIIb. Et expecto 02:04
  • 22 h-moll-Messe, BWV 232: XVIIIa. Sanctus 02:39
  • 23 h-moll-Messe, BWV 232: XVIIIb. Pleni sunt coeli 02:07
  • 24 h-moll-Messe, BWV 232: XIX. Osanna in excelsis 02:27
  • 25 h-moll-Messe, BWV 232: XX. Benedictus 04:34
  • 26 h-moll-Messe, BWV 232: XXI. Osanna in excelsis 02:29
  • 27 h-moll-Messe, BWV 232: XXII. Agnus Dei 05:13
  • 28 h-moll-Messe, BWV 232: XXIII. Dona nobis pacem 02:38
  • Total Runtime 01:41:12

Info for Bach: h-moll Messe, BWV 232

Musikwissenschaft und Musiker beschäftigen sich seit Jahren mit der Frage nach den Besetzungen, die Johann Sebastian Bach für seine Vokalwerke zur Verfügung hatte. Mit Hilfe gelegentlich neu entdeckter Quellen und eingehender Studien konnte man aufschlussreiche Antworten auf ein Problem finden, das für die Interpretation seiner Musik wesentlich ist.

Seit seiner Gründung im Jahr 2005 hat sich Gli Angeli Genève mit zwei Sängern pro Stimme Bachs Musik genähert: acht Vokalisten für die meisten Kantaten, acht für die Johannes-Passion, sechzehn für die Matthäus-Passion und ihre zwei Chöre (Claves CLA50-3012), zehn für das Magnificat (wo die Chöre fünf Stimmen haben) oder für die Messe in h-Moll (wobei eine Auffüllung auf zwölf wegen des sechsteiligen Sanctus eigentlich logischer wäre).

Zu Bachs Zeiten standen die Vokalisten, unabhängig von ihrer genauen Anzahl, vor den Instrumentalisten und nicht hinter ihnen. Religiöse Musik legitimierte sich über das von ihr transportierte Wort. Indem wir die Sängerinnen und Sänger heute wie bei Gli Angeli Genève vor die Instrumente stellen, bringen wir das Wort wieder an seinen richtigen Platz: den ersten, der diese Vokalmusik gründet und inspiriert. Und wenn der Chor vor den Instrumenten singt, muss er nicht viele Mitglieder haben, da das Gleichgewicht zwischen Stimme und Orchester viel einfacher zu erreichen ist.

Das ist der Unterschied zwischen der klassischen Position eines großen Chores hinter den Instrumenten, der Aufstellung, die heute noch in Kirchen und Konzertsälen am verbreitetsten ist. Schließlich können zwei Stimmen, die denselben Part singen, nicht zu einem einzigen Klang oder einer einzigen Registerfarbe verschmelzen, wie dies bereits bei drei möglich ist. Dies ist weit entfernt von der Klangfülle des großen romantischen Chores. Andererseits sind die Stimmen eines solchen Ensembles sowohl in Klang als auch in Interpretation individueller.

Im Fall von Gli Angeli Genève sind sie die Stimmen einer Gruppe von Freunden, die beschlossen haben, zusammen zu singen und ihre jeweiligen Klangfarben ihr Glück und ihre Freude zum Ausdruck bringen zu lassen, die Musik für sich selbst sprechen zu lassen.

Gli Angeli Genève
Stephan MacLeod, musikalische Leitung




Gli Angeli Genève
was founded by Stephan MacLeod in 2005 and is an ensemble of varying composition that performs vocal and instrumental repertoire of the renaissance, baroque and classical periods. It is made up of musicians who either have solo careers of their own or who are chamber recitalists in the field of Baroque music but who are not exclusively active in this clearly defined area: in other words, they perform more than just early music, their eclecticism guaranteeing their enthusiasm and the sincerity of their research. While performing the complete Bach cantatas, Gli Angeli Genève is also seeking to introduce younger audiences to music in the form of a teaching programme based around Bach and period instruments. Children are able to attend their rehearsals and to take part in demonstrations, becoming familiar with the different families of instruments over the centuries, meeting the members of the ensemble and singing with them at school concerts. A part from all Bach Cantatas in their own series in Geneva, Gli Angeli Genève is initiating a new adventure in September 2017 with the start of the performing of all Haydn Symphonies in concert in Geneva over a decade. The ensemble is regularly invited in leading festivals and concert venues all around the world.

Stephan MacLeod
Born in Geneva, Stephan MacLeod first played the violin and the piano and then studied singing with Kurt Moll in Cologne and with Gary Magby in Lausanne. Active all over the world as a renowned concert singer since his early twenties, his desire to conduct started together with his singing career and he finally founded eleven years ago his own ensemble, Gli Angeli Genève, where he both sings and leads. Gli Angeli Genève is giving its season of concerts in Geneva since 2005, and is now regularly invited in most European concert halls and leading festivals for ancient music. As a singer, his career started through an intense collaboration with Reinhard Goebel and Musica Antiqua Köln when he was 20 years old. He’s been particularly active in the oratorio repertoire since, particularly under Philippe Herreweghe, Gustav Leonhardt(†), Franz Brüggen(†), Masaaki Suzuki (Bach Collegium Japan), Jordi Savall, Philippe Pierlot (Ricercar Consort), Michel Corboz, Daniel Harding, Vaclav Luks, Sigiswald Kuijken, Konrad Junghänel (Cantus Cölln), Christophe Coin, Helmut Rilling, Frieder Bernius, Jos Van Immerseel, Jésus López-Cobos, Hervé Niquet, Paul Van Nevel (Huelgas Ensemble), and with such ensembles as the Akademie für Alte Musik Berlin, Musica Antiqua Köln, the Freiburger Barockorchester, Tafelmusik or the RIAS-Kammerchor. He has been heard as a concert soloist and in recitals in most of the main music centers and festivals in Europe, as well as in the USA, Canada, South America or China, and is a frequent visitor to Japan. His work has been documented on more than 75 CD’s, many of which have won awards in the press. He teaches in Switzerland, where he holds a professorship in singing at the Haute Ecole de Musique of Lausanne. He is singing and conducting all over the world.



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