Byrd: Mass for Five Voices; Ave verum corpus; Lamentations & Other Works The Gesualdo Six
Album info
Album-Release:
2023
HRA-Release:
01.08.2023
Label: Hyperion
Genre: Classical
Subgenre: Vocal
Artist: The Gesualdo Six
Composer: William Byrd (1543-1623)
Album including Album cover Booklet (PDF)
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- William Byrd (ca. 1543 - 1623): Ave verum corpus, T. 92:
- 1 Byrd: Ave verum corpus, T. 92 04:28
- Afflicti pro peccatis nostris a 6, T. 51 (Cantiones Sacrae, 1591):
- 2 Byrd: Afflicti pro peccatis nostris a 6, T. 51 (Cantiones Sacrae, 1591): I. Afflicti pro peccatis nostris 03:27
- 3 Byrd: Afflicti pro peccatis nostris a 6, T. 51 (Cantiones Sacrae, 1591): II. Ut eruas nos a malis 01:41
- Mass for 5 Voices, T. 3:
- 4 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: I. Kyrie 01:26
- 5 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: IIa. Gloria in excelsis Deo 01:55
- 6 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: IIb. Domine Deus, Agnus Dei 03:08
- Tristitia et anxietas a 5 (Cantiones Sacrae, 1589):
- 7 Byrd: Tristitia et anxietas a 5 (Cantiones Sacrae, 1589): I. Tristitia et anxietas 06:23
- 8 Byrd: Tristitia et anxietas a 5 (Cantiones Sacrae, 1589): II. Sed tu Domine 03:58
- Mass for 5 Voices, T. 3:
- 9 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: IIIa. Credo in unum Deum 02:22
- 10 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: IIIb. Qui propter nos homines 03:20
- 11 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: IIIc. Et in Spiritum Sanctum 03:33
- Ave Maria a 5, T. 69:
- 12 Byrd: Ave Maria a 5, T. 69: I. Ave Maria, gratia plena 01:08
- 13 Byrd: Ave Maria a 5, T. 69: II. Alleluia 00:47
- Mass for 5 Voices, T. 3:
- 14 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: IVa. Sanctus 01:09
- 15 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: IVb. Pleni sunt caeli 01:02
- 16 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: IVc. Benedictus 01:29
- Circumdederunt Me a 5 (Cantiones Sacrae, 1591):
- 17 Byrd: Circumdederunt Me a 5 (Cantiones Sacrae, 1591) 04:55
- Mass for 5 Voices, T. 3:
- 18 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: Va. Agnus Dei I & II 01:44
- 19 Byrd: Mass for 5 Voices, T. 3: Vb. Agnus Dei III 01:31
- Emendemus in melius a 5, T. 4 (Cantiones Sacrae, 1575):
- 20 Byrd: Emendemus in melius a 5, T. 4 (Cantiones Sacrae, 1575): I. Emendemus in melius 02:19
- 21 Byrd: Emendemus in melius a 5, T. 4 (Cantiones Sacrae, 1575): II. Adiuva nos Deus 01:45
- De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations":
- 22 Byrd: De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations": I. De lamentatione Jeremiae prophetae 02:03
- 23 Byrd: De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations": II. Heth 00:48
- 24 Byrd: De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations": III. Cogitavit Dominus 01:41
- 25 Byrd: De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations": IV. Teth 01:12
- 26 Byrd: De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations": V. Defixae sunt in terra portae eius 01:36
- 27 Byrd: De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations": VI. Jod 00:51
- 28 Byrd: De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations": VII. Sederunt in terra 01:58
- 29 Byrd: De lamentatione Jeremiae prophetae, T. 171 "Lamentations": VIII. Jerusalem, Jerusalem 02:34
Info for Byrd: Mass for Five Voices; Ave verum corpus; Lamentations & Other Works
In einer Auswahl von Motetten, die feinfühlend in die prächtige fünfstimmige Messe eingewoben sind, fangen The Gesualdo Six perfekt die ganze Kraft und Zartheit von Byrds kompositorischer Stimme ein.
William Byrd wurde in ein Land hineingeboren, das sich selbst zerstörte. Im Jahr 1540, etwa zur Zeit von Byrds Geburt, hatte König Heinrich VIII. die Auflösung der englischen Klöster und Stifte so gut wie abgeschlossen, wovon heute noch Ruinen im ganzen Land zeugen. Die lateinische Messe wurde verboten und durch einen reduzierten Gottesdienst ersetzt, der nun in der Volkssprache abgehalten wurde. Musik im vorreformatorischen Stil zu komponieren war ein gefährliches Unterfangen, das sich nur diejenigen leisten konnten, die um die Gunst des Königs buhlten.
Dies war vielleicht nicht die einfachste Zeit, um als Komponist in religiösen Kreisen als bekennender Katholik Karriere zu machen. Doch Byrd war klug. Er wählte Texte mit heterodoxen Bedeutungen, wie z. B. "Galgen-Texte" - lateinische Psalmverse, die von Priestern gesprochen wurden, die kurz vor dem Märtyrertod standen -, die die Überwindung von Gegnern beschrieben, um (ein allegorisches) Jerusalem zu befreien. Solche Texte wurden später von der Kirche unter Elisabeth I. zugelassen, die eine Vorliebe für aufwendige Rituale hatte.
Das Herzstück der Sammlung von Werken auf diesem Album ist Byrds fünfstimmige Messe, wahrscheinlich die letzte einer Reihe von drei Messen, die er nach seinem Umzug von der Chapel Royal in London in den katholischen Winterschlaf in Stondon Massey, Essex, komponierte. Während der Text der Messe in rituellem Latein abgefasst ist, ist die Musik eng mit den von ihm geschriebenen Motetten verwoben, von denen viele mit "Noten als Girlande zur Verzierung bestimmter heiliger und reizvoller Sätze des christlichen Ritus" komponiert wurden, wie Byrd im Vorwort zu seinem zweiten Buch der Gradualia (1607) schrieb. Hier haben wir eine Reihe von Motetten ausgewählt, die das thematische, klangliche und strukturelle Material der Messe ergänzen. ...
"Ihr Klang ist so intensiv schön, perfekt gestimmt und resonant: Die Art und Weise, wie sich die Vokallinien in Byrds fünfstimmiger Messe entfalten und wie sie die letzte Blüte des Agnus Dei kontrollieren, ist wunderschön zu hören, geradezu ekstatisch. Es ist ein gut gemachtes Programm - die Sätze der Messe sind mit Byrds Motetten verwoben, und es ist ein ausgezeichnetes Werk zum vierhundertsten Jahrestag von Byrd" (BBC Record Review)
Gesualdo Six
Owain Park, Dirigent
The Gesualdo Six
is an award-winning British vocal ensemble comprising some of the UK’s finest consort singers, directed by Owain Park. Praised for imaginative programming and impeccable blend, the ensemble formed in 2014 for a performance of Gesualdo’s Tenebrae Responsories in Cambridge and has gone on to perform at numerous major festivals across the UK, Europe, North America, Australia and New Zealand. Notable highlights include a concert in the distinguished Deutschlandradio Debut Series, performances at Wigmore Hall (London) and Miller Theatre (New York), and collaborations with Fretwork, the Brodsky Quartet, London Mozart Players, Luxmuralis, William Barton and Matilda Lloyd.
The ensemble integrates educational work into its activities, regularly holding workshops for young musicians and composers. The Gesualdo Six has curated two Composition Competitions, with the 2019 edition attracting entries from over 300 composers around the world. The group has commissioned new works from Joanna Ward, Kerensa Briggs, Deborah Pritchard, Joanna Marsh, Shruthi Rajasekar and Richard Barnard, and coronasolfège for 6 by Héloïse Werner.
Videos of the ensemble performing a diverse selection of works filmed in Ely Cathedral have been watched by millions online. The group released its debut recording English Motets on Hyperion in 2018 to critical acclaim. This was followed by Christmas, a festive album of seasonal favourites; Fading, a collection of Compline-themed music; Josquin’s legacy, exploring pedagogy and patronage at courts in Renaissance Italy; Gesualdo’s Tenebrae Responsories for Maundy Thursday, inspired by the darkness and shadows of Holy Week; Lux aeterna, which illustrates musical responses to grief; and Byrd’s Mass for five voices.
Owain Park
was born in Bristol in 1993. As well as directing The Gesualdo Six, he maintains a busy schedule of conducting projects with ensembles including the London Mozart Players, Southbank Sinfonia, the Academy of Ancient Music and Capella Cracoviensis. Owain is Principal Guest Conductor of the BBC Singers and formerly Musical Director of Cambridge Chorale.
Owain’s compositions are published by Novello and have been performed internationally by ensembles including The Tallis Scholars and Aurora Orchestra. While at Cambridge University, he studied orchestration with John Rutter, before undertaking a master’s degree in composition. He is Composer-in-Residence for the London Choral Sinfonia, and was one of BBC Radio 3’s ‘31 under 31 Young Stars 2020’. An album of his compositions recorded by The Choir of Trinity College Cambridge was nominated for the 2019 BBC Music Magazine Awards. In 2020 the Epiphoni Consort released When Love speaks, an album of his secular choral works.
Owain is a Fellow of the Royal College of Organists (FRCO) and was awarded the Dixon Prize for Improvisation, having been Senior Organ Scholar at Wells Cathedral and Trinity College Cambridge. He was a Tenebrae Associate Artist for two seasons, and has worked with ensembles such as The Sixteen, the Gabrieli Consort and Polyphony.
Booklet for Byrd: Mass for Five Voices; Ave verum corpus; Lamentations & Other Works